• טל פלג דיאטנית

שותה שייק "מלא אנרגיה" ולא יורדת במשקל? הנה ההסבר.



אם היה כתוב "שייק מלא קלוריות " במקום "שייק מלא אנרגיה" עדיין הייתם שוקלים להכין אותו? כנראה שלא ובצדק.


המתכון הזה הוצג בתוכנית הבוקר של פאולה ולאון ב18/10/2021 . עצרתי את המסילה בחדר הכושר במיוחד כדי לצלם את פצצת הקלוריות הזו. אני בעד אמת בפרסום. לא אוהבת טריקים ושטיקים . לכן חשוב לי לתקן את הכותרת של המתכון הזה לכזו שתהיה מדוייקת יותר והיא : "שייק מלא קלוריות" ולא "שייק מלא אנרגיה".


אז בואו נעשה סדר:

# השייק הזה עתיר קלוריות, מספיק מבט מהיר ברשימת המרכיבים כדי להבין את זה. חשוב להבין שקלוריה היא יחידה של אנרגיה ! בדיוק כמו שקילוגרם הוא יחידה של משקל וקילומטר יחידה של מרחק. לכן, החלפת המילה "קלוריה" ב"אנרגיה" איננה טעות אלא החלפה שנועדה ליצור אסוציאציה חיובית הרבה יותר מאשר המילה קלוריה המתקשרת לעולם מושגים שאינו מקובל על מגישת התוכנית . אבל... אי אפשר להסתיר את האמת. זה שייק מלא קלוריות בדיוק כמו שהוא מלא אנרגיה והשימוש במילה קלוריה תהיה הוגנת במקרה כזה כדי לא להפיל אתכם בפח.


# אם הגעתם לבלוג שלי או לעמוד הפייס שלי, מותר לי להניח שאתם לא רוצים לעלות במשקל, נכון? אולי אתם בכלל מנסים לרזות כמה קילו? לכן לא הייתי ממליצה בכלל על שייק כזה כי לא משתלב כלל עם המטרות הללו. להפך, הוא יפריע לכם לרזות ועשוי בהחלט לגרום לכם לעלות במשקל. אני בכל זאת אסייג... אפשר בהחלט לשלב אותו אם אתם אחרי טיפול שיניים ולא יכולים ללעוס או ספורטאי עילית שצריכים הרבה קלוריות בנפח שאפשר לשתות אותו כדי לעמות בכמות הקלוריות היומית שלהם. זה המקרה שלכם? כנראה שלא.


# למה כל כך משנה כמות הקלוריות? היא משנה מאוד. מאזן הקלוריות היומי הוא שיקבע אם גופנו יצבור שומן (אם הכנסנו יותר קלוריות ממה שהוצאנו) או יפרק שומן ( אם המאזן שלילי כלומר הכנסנו פחות קלוריות ממה שהוצאנו). לכן, אם המשקל הוא נושא שחשוב לך לשמור עליו יציב או לרדת כמה קילו כמות הקלוריות הנכנסות חשובה לך מאוד. לא צריך לספור קלוריות אם זה מה שעובר לך בראש אבל בהחלט צריך לייצר התנהלות שלא מכניסה סתם כמות גדולה של קלוריות ללא צורך ( כמו השייק הנ"ל שסביר להניח שרוב האנשים שיצרכו אותו על בסיס קבוע יכניסו בזכותו כמות עודפת של קלוריות ).

מדוע לא בעצם?


הנה ההסבר:


# שייק כזה מכיל הרבה קלוריות בנפח קטן. זה בדיוק הפוך לעיקרון חשוב לירידה במשקל שמדבר על נפח גדול עם צפיפות קלורית נמוכה (דיאטת נפח למי שמכיר- הנה תקציר מאמר בנושא והנה פוסט מפורט שכתבתי על הדיאטה המוצלחת הזו) . בשורה התחתונה והפרקטית, נפח תורם לשובע ואם כמות הקלוריות בנפח מסויים איננה גבוהה זה עוזר לירידה במשקל אבל השייק הזה הוא בדיוק המקרה ההפוך.

הנה ההוכחה: נסו לשים את כל המרכיבים על צלחת ולאכול הכל. אפשרי? או יותר מדי? נכון שלא צריך את כל זה בבוקר? אז בשייק אתם מרוויחים את כל הערכים הקלוריים של כל המרכיבים אבל בלי ללעוס ובצורה צפופה. כאמור, לא תורם לירידה/ שמירה על משקל.


# עקרון חשוב לאכילה בריאה ששומרת על משקל תקין ועוזרת לירידה במשקל היא שעדיף לאכול את הקלוריות ולא לשתות אותם. ללעיסה יש תפקיד חשוב ביצירת שובע והקיבה כבר עושה מהכל בלנדר כך שלא צריך להכניס את האוכל לקיבה כבר בצורה שחוסכת לעיסה ולחסוך לה עבודה (כמובן מדובר באנשים בריאים, לא מתייחסת למקרי מחלה ). כשאתם עושים מהכל בלנדר אתם מוותרים על נפח ועל מנה משביעה שכוללת הרבה פחות קלוריות.


# חלק מאבות המזון שיש במזון השלם הולך לאיבוד בהפיכתו לשייק וחבל (סיבים, ויטמין C, נוגדי חימצון).


# ושאלת השאלות שצריכה להיות מופנית למי שחשב על הכותרות של התוכנית, מה זה "של פעם" ? אולי כמו בשנות ה 70 שרוב האנשים לא היו צריכים לרדת כמה קילו?



יש לך סיבה טובה לרזות 5-10 קילו ?

אם כן, יש לי את הדרך - לחצי על הלינק הזה לקרוא על תוכנית שלי לירידה במשקל באופן אישי, בלי להיות רעבה ולאכול מה שאת אוהבתאו שלחי לי הודעה למספר 050-2495252.

טל