• טל פלג דיאטנית קלינית

מהי "דיאטת נפח" שנמצאת במקום השני כטובה ביותר לירידה במשקל ב 2019?


המגזין U.S. News & World Report ביקש מפאנל מכובד של מומחים לדרג את הדיאטות הטובות ביותר לפי תחומים לקראת 2019 . הדיאטה שדורגה במקום השני בקטגוריה " הדיאטה הטובה ביותר לירידה במשקל ל 2019" נקראת " דיאטת נפח " ( Volumetric Diet ) אותה אני מכירה שנים רבות ויש אלמנטים שאני משלבת בהמלצות ללקוחות שלי.

את הדיאטה הזו פיתחה ד"ר ברברה רולס שכתבה מאמרים רבים על מחקריה בתחום ואף היה לי את הכבוד להיפגש איתה ב 2012. אני נתקלתי במאמרים המעניינים שלה לפני למעלה מעשור כשחיפשתי מאמרים מדעיים בתקופה בה שהייתי חלק מצוות הפיתוח של חברת סטארט אפ מעניינת שפיתחה גלולה שמתנפחת בקיבה לסוג של בלון שמקדם תחושת שובע. ההשפעה של הפעלת לחץ על דופן הקיבה , מילוי נפח הקיבה כדי להשפיע על תחושת השובע וכתוצאה מכך על כמות מזון שאנחנו אוכלים ומכאן גם על ירידה במשקל נשאר בעיני אחד הנושאים המעניינים ואני ממשיכה לעקוב אחרי הפרסומים שלה ושל אחרים בתחום .

ד"ר רולס מציעה עקרונות לצורת אכילה מסויימת שעם השנים נוכחתי ששילוב שלהן עם עקרונות חשובים נוספים (תזונתיים, התנהגותיים ופסיכולוגיים) עובד יפה בתהליך של ירידה במשקל , כתבתי לפני כמה חודשים פוסט בדיוק על זה : איך להתמודד עם רעב בדיאטה ולהצליח לרדת במשקל בלי לסבול .

אז מה כוללת "דיאטת הנפח" ?

1. שילוב מזונות בעלי נפח גבוה ובעלי צפיפות קלורית נמוכה יחסית לנפח. הכוונה למזון שיש לו תכולת נוזלים גבוהה כמו : ירקות / פירות / סלטים / מרקים למיניהם גם על בסיס קטניות ודגנים / יוגורטים ומוצרי חלב רזים. מזונות כאלו מקדמים תחושת מלאות ושובע עם פחות קלוריות ולכן קשורים בירידה במשקל.

ד"ר רולס מחשיבה גם פסטה ככזו מכיוון ובתהליך הבישול שלה יש ספיחת מים רבים. על דעתי לגבי פסטה בתהליך ירידה במשקל אפשר לקרוא בפוסט שפרסמתי : האם אכילת פסטה מפריעה לירידה במשקל?

2. דגנים מלאים וקטניות, לחם מלא. מזון עם תכולת סיבים גבוהה . סיבים מאטים את הזמן בו הקיבה נתרוקנת ולכן מקדמים תחושת שובע.

3. הקפדה על שתייה של מים לאורך כל היום וגם לפני ובמהלך ארוחה כדי לחזק את תחושת המלאות והשובע.

4. הימנעות מהגעה למצבי רעב. זה דורש תכנון והתארגנות.

5. מה לגבי מזון שיש לו ערכים קלוריים גבוהים ? מה עם אכילה מחוץ לבית ? לא צריך להימנע מהם אלא לשים לב לכמויות.

כל זה טוב ויפה ויחד עם זאת יש לזכור שכדי להצליח במשימת ההרזיה יש להוסיף אלמנטים נוספים כמו ספורט, התאמה אישית לסדר היום ולאתגרים שלך ועוד. תוכלי לקרוא על כך בפוסט " מהי הדיאטה הטובה ביותר בשבילך לצורך הירידה במשקל?".

ומהי הדיאטה שדורגה במקום הראשון לירידה במשקל? במקום זה דורגה הדיאטה הים תיכונית אשר הוגדרה גם כטובה ביותר מבחינה בריאותית. בדיאטה הים תיכונית מפחיתים בשר אדום ושומן רווי , אוכלים מקורות חלבון רזים, מעלים את כמות הירקות והפירות וצורכים שמנים בריאים כמו אבוקדו, שמן זית, אגוזים למיניהם , טחינה (עם הקפדה על כמויות) וכן דגנים מלאים וכדומה.

יש חפיפה מסויימת בין שתי הדיאטות כי מי שאוכל לפי עקרון דיאטה ים תיכונית אוכל גם הרבה ירקות ופירות ומזון נוסף בעל נפח עם צפיפות קלורית נמוכה יחסית ומקפיד על כמות סבירה של שומנים שעדיין מאפשרת לרזות .

יש לזכור שכל דיאטה צריכה להיות מותאמת אישית וכאשר רוצים לרזות חשובות הכמויות. אפשר לאכול מזון מאוד בריא ולפי עקרונות שתי הדיאטות המובילות הללו ולא לרדת גרם במשקל.

ומה הכי טוב בשבילך ? שילוב של הכל , תלוי במטרה שלך, ביכולת שלך, במוטיבציה ועוד.

עד ה 15/1/19 הטבה מיוחדת לרוכשות סדרה של 10 מפגשים שיהפכו את 2019 לשנה הכי רזה שלך.


טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון