top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

מהי "דיאטת נפח" שנמצאת במקום השני כטובה ביותר לירידה במשקל , מתאימה לכל גיל (כולל גיל מעבר)?


לפני כמה שנים ביקש המגזין U.S. News & World Report מפאנל מכובד של מומחים לדרג את הדיאטות הטובות ביותר לפי תחומים . דיאטת נפח דורגה במקום השני בקטגוריה "הדיאטה הטובה ביותר לירידה במשקל".


לי יש היכרות רבת שנים עם הדיאטה הזו .... ב 2007 הצטרפתי לצוות הפיתוח של חברת "טוליפ מדיקל", כיום היא נקראת "אפיטומי" והיא הונפקה בסוף 2022 , החברה מפתחת גלולה לבליעה שמתנפחת בקיבה ועוזרת לקדם תחושת שובע. תפקידי היה לרכז את הנושא הקליני והרגולטורי וקראתי כל מאמר אפשרי בנושא. הרעיון (כמו בבלוני קיבה) שנפח עוזר ללחץ על דופן הקיבה ומעביר מסר של שובע למוח.

הרעיון הזה מתבסס על דיאטת נפח ( Volumetric Diet) אותה פיתחה ד"ר ברברה רולס .מאמרים רבים נכתבו על מחקריה בתחום ואף היה לי את הכבוד להיפגש איתה ב 2012 בכנס מדעי.

ד"ר רולס מציעה עקרונות לצורת אכילה מסויימת שעם השנים נוכחתי ששילוב שלהן עם עקרונות חשובים נוספים (תזונתיים, התנהגותיים ופסיכולוגיים) עובד יפה בתהליך של ירידה במשקל , כתבתי לפני כמה חודשים פוסט בדיוק על זה : איך להתמודד עם רעב בדיאטה ולהצליח לרדת במשקל בלי לסבול .

אז מה כוללת "דיאטת הנפח" ?

1. שילוב מזונות בעלי נפח גבוה ובעלי צפיפות קלורית נמוכה יחסית לנפח. הכוונה למזון שיש לו תכולת נוזלים גבוהה כמו : ירקות / פירות / סלטים / מרקים למיניהם גם על בסיס קטניות ודגנים / יוגורטים ומוצרי חלב רזים. מזונות כאלו מקדמים תחושת מלאות ושובע עם פחות קלוריות ולכן קשורים בירידה במשקל.

ד"ר רולס מחשיבה גם פסטה ככזו מכיוון ובתהליך הבישול שלה יש ספיחת מים רבים. על דעתי לגבי פסטה בתהליך ירידה במשקל אפשר לקרוא בפוסט שפרסמתי : האם אכילת פסטה מפריעה לירידה במשקל?

2. דגנים מלאים וקטניות, לחם מלא. מזון עם תכולת סיבים גבוהה . סיבים מאטים את הזמן בו הקיבה נתרוקנת ולכן מקדמים תחושת שובע.

3. הקפדה על שתייה של מים לאורך כל היום וגם לפני ובמהלך ארוחה כדי לחזק את תחושת המלאות והשובע.

4. הימנעות מהגעה למצבי רעב. זה דורש תכנון והתארגנות.

5. מה לגבי מזון שיש לו ערכים קלוריים גבוהים ? מה עם אכילה מחוץ לבית ? לא צריך להימנע מהם אלא לשים לב לכמויות.

כל זה טוב ויפה ויחד עם זאת יש לזכור שכדי להצליח במשימת ההרזיה יש להוסיף אלמנטים נוספים כמו ספורט, התאמה אישית לסדר היום ולאתגרים שלך ועוד. תוכלי לקרוא על כך בפוסט " מהי הדיאטה הטובה ביותר בשבילך לצורך הירידה במשקל?".

ומהי הדיאטה שדורגה במקום הראשון לירידה במשקל? במקום זה דורגה הדיאטה הים תיכונית אשר הוגדרה גם כטובה ביותר מבחינה בריאותית. בדיאטה הים תיכונית מפחיתים בשר אדום ושומן רווי , אוכלים מקורות חלבון רזים, מעלים את כמות הירקות והפירות וצורכים שמנים בריאים כמו אבוקדו, שמן זית, אגוזים למיניהם , טחינה (עם הקפדה על כמויות) וכן דגנים מלאים וכדומה.

יש חפיפה מסויימת בין שתי הדיאטות כי מי שאוכל לפי עקרון דיאטה ים תיכונית אוכל גם הרבה ירקות ופירות ומזון נוסף בעל נפח עם צפיפות קלורית נמוכה יחסית ומקפיד על כמות סבירה של שומנים שעדיין מאפשרת לרזות .

יש לזכור שכל דיאטה צריכה להיות מותאמת אישית וכאשר רוצים לרזות חשובות הכמויות. אפשר לאכול מזון מאוד בריא ולפי עקרונות שתי הדיאטות המובילות הללו ולא לרדת גרם במשקל.

ומה איתך ? אם את רוצה לחזור לשמלה בקיץ, ג'ינס מגניב לעבודה, לחזור להרגיש בשליטה על האכילה ועל המשקל ולהוריד שומן בטני - ממליצה לך בכנות להמשיך לקרוא מה אני מציעה - בלינק הזה. לחצי כאן עכשיו.


1,886 צפיות
bottom of page