top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

יכול להיות שאת רזה מבחוץ ושמנה מבפנים? מסתבר שיש מצב כזה!


מסתבר שהמשפט "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" רלוונטי גם בתחום הבריאותי ולא כל מה שנראה תקין או רזה מבחוץ אכן כך מבפנים.

"יש לי חברות שאוכלות מה שהן רוצות ונשארות רזות" זה משפט שאני שומעת לא מעט מלקוחות, אני מסכימה שזה מעורר קנאה, הרי זה החלום הרטוב של כל אחת, לא? מסתבר שיש נשים כאלו והן נתפסות כבנות מזל ללא ספק, אבל השאלה האם באמת הן נשארות רזות או שזו אשליה אופטית מסוימת?

נשים רבות מניחות שאם הן רזות והמשקל שלהן תקין אז המצב מהווה איזה שהיא פוליסת ביטוח מפני בעיות מטאבוליות הקשורות בעיקר במצבי עודף משקל והשמנה (כמו סוכרת, יתר לחץ דם, עליה בשומני דם וכדומה) אך מסתבר שיש מקרים רבים שזה ממש לא כך ואפשר להיות אישה רזה מבחוץ ויחד עם זאת עם גוף שמן מבפנים! יש לזה אפילו שם (מתקתק ומטעה) "טופי" : TOFI שפירושו: Thin Outside Fat Inside כלומר "רזה מבחוץ ושמנה מבפנים" או Normal weight obese שפירושו "שמנה במשקל תקין" או ... במילים לא אקדמיות : זה שאת רזה... לא אומר שאת לא שמנה (אבל היי... לפחות רק מבפנים).

את מדד את מדד ה BMI, את בטח מכירה וניתן למצוא מחשבון שלו באתרים רבים (כמו זה של הכללית) אפשר בקלות להכניס משקל וגובה ולקבל את המדד עבורך. ערכו התקין של מדד זה הוא 20-25 וזוהי הקטגוריה של משקל תקין (או בשפת העם "רזה"). אם את מעל 25 במדד זה, את מוגדרת בעודף משקל ומעל 30 יקירתי... את סובלת מהשמנה. למדד הזה יש מגבלות רבות אבל הוא מדד ותיק ונמצא בשימוש רחב הן במחקרים והן בפרקטיקה כדי לדעת האם משקלך תקין או לא. מסתבר שאת יכולה להיות במצב תקין ובמשקל נוח ואפילו להיכנס לג'ינס מלפני הלידות ולהיות מרוצה ועדיין להיות במצב של עודף שומן, אחוזי שומן מעל התקין מה שקולע להגדרה עליה דיברתי קודם . בריאותית זה כמובן מצריך התיחסות אבל הנקןדה העיקרית לדעתי היא שאלו מקרים שקל מאוד לפספס אותם כי בגלל המשקל התקין יש שמניחים שגם כל השאר תקין או שהסיכוי לפתח בעיות מטאבוליות נמוך וזה לא כך. חשוב שתהיי מודעת לאפשרות שאת יכולה להיות במשקל תקין אך עם אחוזי שומן גוף גבוהים מהתקין (מעל 30% ממשקל הגוף) וזה מציב אותך בקבוצת סיכון גבוה לפתח סוכרת , יתר לחץ דם ורמות שומנים גבוהים בדם.

תלוי את מי שואלים, מחקר מ 2017 שהראה באמצעות MRI ש 45% מהנשים שנבדקו והיו במשקל תקין על פי מדד BMI היו בעלי כמות גבוהה מהתקין של רקמת שומן המקיפה את האיברים הפנימיים (רקמת שומן זו נקראת שומן ויסצראלי) , כלומר היו שמנות מבפנים למרות שעל פי המשקל נחשבות רזות. אצל הגברים האחוזים היו גבוהים יותר וכ 60% מהגברים שהיו תקינים במשקל על פי BMI היו בעלי כמות גבוהה מהתקין של רקמת השומן המקיפה את האיברים הפנימיים. מצב זה מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות כמו סוכרת, שומנים גבוהים בדם, מצבי דלקת , מחלות לב ועוד. מחקרים אחרים מצביעים על אחוזים נמוכים יותר (סביב 20% מבעלי משקל תקין) יחד עם זאת עדיין משמעותיים. בכל מצב, לא מדובר באחוזים בודדים. אני יכולה להעיד שאני נתקלת בלקוחות רבות שעל פי מדד ה BMI משקלן תקין אך אחוזי השומן שלהן גבוהים ובהחלט יש פה צורך לתהליך תזונתי. לקוחות אלו באות לירידה של 2-3 קילו שמפריעים להם ואז מגלות שלמרות המשקל התקין אחוזי השומן שלהן לא תקינים ולמרות ההיסוס האם להתעסק עם 2-3 קילו מסתבר שיש לכך לפעמים בהחלט הצדקה במיוחד כשהירידה איכותיתי ומתמקדת ברקמת שומן. ממה שאני רואה בשטח יש לא מעט נשים עם משקל תקין ואחוזי שומן לא תקינים ויש לזכור שנשים רבות במשקל תקין לא מגיעות לייעוץ עם דיאטנית כך שאני מניחה שהמספרים גדולים יותר ממה שאני רואה בקליניקה.

אז בואי נהיה פרקטיות , מה אפשר לעשות?

1. קודם כל אל תניחי שאם המשקל שלך תקין אז הכל תקין כי אלו המקרים שהכי קל לפספס אותם . חשוב שתעשי בדיקות דם מקיפות מדי פעם לוודא שרמת הסוכר שלך תקינה ורמות שומני הדם תקינים, במיוחד אם את מעל גיל 40 .

2. תזונה היא דבר קריטי בסיפור הזה : עם יד על הלב. האם את אוכלת בריא לדעתך? האם את אוכלת הרבה מזון מעובד ושמן ? מה עם מתוקים למיניהם ?? אם את אוכלת יחסית מה שבא לך אבל התזונה שלך איך לומר בעדינות... מלאה בג'אנק... יש סיכוי גדול יותר שאת שם. ההמלצה שלי היא פשוטה: גם אם המשקל שלך תקין, יתכן ואת זקוקה להכוונה לתזונה אישית נכונה ובריאה יותר , כזו שמתאימה יותר לגילך וכזו שתעזור לך להוריד אחוזי שומן או לשמור עליהם אם הם תקינים. פגישה אחת או שתיים עם דיאטנית שתיתן כמה דגשים, רעיונות, פתרונות, התאמת התזונה לגיל וזה יכול לעשות הבדל עצום. זה הבריאות שלך וזו האחריות שלך. משפט שאני שומעת הרבה מנשים שבאות להתייעץ איתי והן לא בעודף משקל גדול או שהן במשקל תקין והן רוצות להמחיש לי את הקונפליקט שלהן בין לבוא לדיאטנית או לא הוא "החברה שלי שמעה שאני הולכת לדיאטנית ושאלה בשביל מה??" זה נתפס כאילו רק נשים בעודף משקל או השמנה צריכות תהליך עם דיאטנית אך זה ממש לא ככה. אני מוצאת שנשים רבות סביב גיל 40 שמשקלן תקין צריכות מאוד הכוונה ודגשים תזונתיים.

3. עיקבי גם אחרי אחוזי השומן בגופך ולא רק אחרי המשקל. יש דרכים שונות ורבות לעקוב אחרי אחוזי שומן . כיום גם בחדרי הכושר יש מכשור שמאפשר לקבל תחושה באיזה אזור את נמצאת מבחינת אחוזי שומן. חשוב למדוד אחוזי שומן במהלך התהליך התזונתי כדי לוודא שיש שיפור באחוזי השומן.

4. מה עם פעילות גופנית ? ההערכה היא שחוסר פעילות גופנית קשור לכ 9% מכלל מקרי המוות בטרם עת בעולם. חוסר פעילות גופנית מעלה את הסיכוי ללקוחת במחלות לב, סוכרת וסוגי סרטן מסוימים כמו סרטן שד ומעי גס. ההמלצות (המאוד מתונות לטעמי אבל אלו ההמלצות) מדברות על לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית אירובית מתונה ( כמו הליכה) ולפחות פעמיים בשבוע עבודה על חיזוק שרירים (כח). פעילות גופנית מהווה גורם מגן מפני התפתחות רבות מהמחלות הכרוניות שהוזכרו קודם. חוסר פעילות גופנית הורגת כמו עישון ! בקיצור, תתחילי (או תמשיכי) לזוז. הנה פוסט שכתבתי בנושא: מה יגרום לך להתמיד בספורט, להרגיש טוב ולשפר את הבריאות".

לסיכום,

גם אם משקלך תקין, יתכן ואחוזי השומן אינם כך. כדאי להתייעץ עם דיאטנית ולקבל הכוונה לסדר יום תזונתי בריא יותר ומתאים יותר

לצרכייך.

טל

0502495252

bottom of page