• טל פלג דיאטנית

האם שמן קוקוס בריא לנו ? האם עוזר לירידה במשקל ?

שמן קוקוס , בריא לנו? יכול להיות שהוא גורם להרזיה ? איך זה שיש עליו כל כך הרבה המלצות ברשת?

אז אני עושה כבר ספוילר... התשובה היא לא, לא בריא ולא מרזה ואני אסביר מדוע בהמשך. למעשה שמן קוקוס הוא דוגמא מצוינת לשיווק מבריק ויחסי ציבור חיוביים למזון אך כשבודקים מה המדע אומר על העניין מבינים שהאמת נמצאת בצד השני.


העובדות הבעיתיות של שמן הקוקוס ומדוע הוא בריא ולא מרזה:

1. לא מרזה - שמן קוקוס הוא שמן צמחי ( וכמו כל השמנים יש לו ערך קלורי גבוה והוא 100% שמן) וכשמן הוא לא יכול להיות "מרזה" ואין לו אף מנגנון בו הוא קשור לירידה במשקל, להפך, צריכה גבוהה שלו (כמו כל שמן) פירושה הכנסה של הרבה קלוריות ואלו מצטברות כשומן ברקמת שומן. נקודה . מרזה? לא ממש. מחקרים מראים שאין לו השפעה על ירידה במשקל, ירידה בהיקפים או ירידה באחוזי שומן ( לינק למאמר כזה בהמשך).


2. הרכב השומן שלו הוא הבעיה העיקרית - מעל 90% ממנו הוא שומן רווי , זהו סוג השומן הכי פחות מומלץ לבריאותינו, כי הוא קשור בהעלאת כולסטרול כללי, העלאת כולסטרול "רע" ויש לו קשר למחלות שונות כמו מחלות לב וכלי דם ועוד. ההמלצה כיום היא לצרוך עד 10% בלבד מכלל הקלוריות כשומן רווי לכן מיותר להעמיס עוד שומן רווי שאיננו בריא לנו כלל.


3. סוג השומן : הטענה העיקרית של חובבי ומשווקי שמן קוקוס היא שהוא מכיל חומצות שומן בעלות שרשרת בינונית שהן חומצות שומן הנספגות מהר יותר ולא במנגנון רגיל. אז פה יש שני דברים שחשוב לדעת : הראשון הוא שחומצות שומן בעלות שרשרת בינונית חשובות למי שיש לו בעיית ספיגה בעיקר (כמו הסובלים ממחלות מעי דלקתיות), לרוב האנשים זה ממש לא משנה איך השומן נספג במעי. הדבר השני הוא שאכן חומצת השומן העיקרית בשמן קוקוס היא חומצה לאורית והיא בעלת שרשרת בינונית מבחינה כימית אבל היא ספציפית איננה מתנהגת כך מבחינה ביולוגית ולכן זה לא רלוונטי והיא נספגת לגופינו רגיל כמו כל שומן . כלומר, אין כל יתרון.


4. מחקר סקירה גדול שפורסם ב 2020 במגזין הרפואי מדעי הנחשב Circulation ( המאמר נקרא The Effect of Coconut Oil Consumption on Cardiovascular Risk Factors) ובו סקרו 16 מאמרים מדעיים אחרים על שמן קוקוס , הראה את הממצאים הבאים :

# בהשוואה לשמנים צמחיים אחרים לא טרופיים, שמן קוקוס העלה את הכולסטרול הרע וגם את הכולסטרול הטוב אך העליה בכולסטרול הרע היתה משמעותית יותר לרעה מבחינת בריאות הלב לעומת העליה בכולסטרול הטוב.

# לא נמצא שום יתרון לשמן קוקוס על פני שמנים צמחיים לא טרופיים (קנולה, חמניות, זית) מבחינת מדדים הקשורים להשמנה ( לא היתה השפעה על משקל, היקפים, % שומן) , מדדי דלקת , מדדי רמת סוכר.

# כותבי המאמר מציינים שמבחינת בריאות הלב אין להתייחס לשמן קוקוס כבריא ויש להזהיר שהרכבו רווי.

# הנה לינק למאמר : כאן .


לסיכום,

שמן קוקוס לא בריא לנו, לא מרזה ולא משפיע לטובה על ירידה במשקל. יחד עם זאת, אם יש לך מתכון מצויין בו משתמשים בחלב קוקוס או משהו בסגנון בהחלט אפשר. מן הסתם זה לא משהו שאוכלים באופן תדיר אבל לא הייתי מכינה חביתה לילדים שלי עם שמן קוקוס.

השמנים הבריאים לנו הם אלו שנמצאים בשמנים כמו זית, קנולה, אגוזים , שקדים,טחינה ואבוקדו. גם את אלו יש לאכול בצורה מתונה ומתדודה אם המטרה היא שמירה או ירידה במשקל כי לכל השמנים טובים יותר או פחות יש ערך קלורי זהה.

ואם כבר יש לך סטוק של שמן קוקוס בבית ?

לדעתי אפשר לעשות ממנו מסיכה טובה לשיער אבל זה כבר לא תחום המומחיות שלי.


מחפשת ירידה במשקל בריאה, מותאמת אישית, בלי לסבול ובלי להיות רעבה בליווי אישי ?

- הנה הדרך הקלה והמהירה




טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון