top of page
  • טל פלג דיאטנית

איך לזרז תחושת שובע דומה לזו שמתקבלת מזריקת ההרזיה וזה באמצעות האוכל בלבד, בלי מחטים, בלי מרשמים ובלי כאב?

גם את מתלבטת אם " זריקת ההרזיה" שכולם מדברים עליה תתאים לך?

חשוב לי שתדעי שאפשר לייצר את האפקט באמצעות אוכל בלבד ולרדת במשקל.

כך תעשי זאת בלי מחטים ובלי דקירות !




נתחיל עם טיפל'ה רקע :

בישראל מאושרת לשימוש למטרת ירידה במשקל התרופה סקסנדה ( Saxenda ) הניתנת בזריקה יומית (מזריקים לבד). קיימת זריקה נוספת המאושרת לשימוש בישראל לטיפול בסוכרת (כלומר בהתוויה שלה / באישור שניתן לה היא לא רשומה פורמלית למטרת ירידה במשקל אלא לטיפול בסוכרת) הנקראת אוזמפיק (Ozempic) והיא ניתנת לחולי סוכרת לטיפול בסוכרת ועוזרת להם לרזות. החומר הפעיל בשתי התרופות הוא אותו חומר. יש הבדל במינונים.

אני בטוחה שאני לא צריכה להדגיש אבל בכל זאת אכתוב זאת : חולה סוכרת חייב לעשות שימוש בזריקה על פי ההוראות של הרופא ולא לוותר עליה וכל שינוי שהוא עושה חייב להיות בהתייעצות עם הרופא. הפוסט הזה מתייחס לאפקט שניתן לקבל מהאוכל בדומה לזריקה ומתייחס לאנשים ללא סוכרת.


הזריקה כוללת חומר פעיל שנקשר/ מתחבר לחלבון מסוים הנקרא "רצפטור" או בעברית "קולטן" של הורמון הנקרא GLP-1 (קיצור שלGlucagon-like peptide-1 ) ובעקבות זאת הוא מפעיל רצף תהליכים כפי שקורה כשההורמון עצמו מופרש ונקשר לחלבון הקולטן.

ההורמון הזה הוא הורמון המופרש במעי בתגובה לאבות המזון שאנו אוכלים ומגיעים למערכת העיכול ויש לו תפקיד חשוב בהשפעה על מגוון תהליכים הקשורים לאכילה ומשקל : רעב ושובע, שמירת רמת סוכר יציבה בדם, האטה של ריקון הקיבה ועוד.


האם יש החסרונות לזריקות האלו?

  1. לכל תרופה יש חסרונות / סיכונים במיוחד לכאלו שאין עליהם מספיק מידע כי לא עברו מספיק שנים מאז החלו לעשות בהן שימוש. חשוב לומר שיש להן אישור FDA על בטיחות שזה חשוב מאוד ואם תתברר בעתיד בעיה כלשהי ה FDA יפעל ויכריז על זה ולכן שווה לעקוב אחרי פרסומים קשורים.

  2. מחיר. זה טיפול יקר למדי ולכן לא בטוח שאפשר להתמיד בו לאורך זמן רב . יש סיכוי סביר שתצטרכי להפסיק איתן מאיזה שהיא סיבה מתי שהוא , ואז מה?

  3. רבים סובלים מתופעות לוואי של מערכת העיכול כמו בחילות , הקאות, שילשולים, עצירות. לא כולם סובלים את זה טוב.

  4. יכול לגרום לדלקת בלבלב

  5. יכול לגרום להיפוגליקמיה (רמת סוכר נמוכה מדי)

  6. יש רבים שלא משפרים הרגלים תוך כדי שימוש וברגע שיפסיקו יעלו מהר בחזרה כי המחשבה ש"אם רק ארד עשרה קילו כבר אדע לשמור עליהם" היא אשליה גמורה , עובדה שזה לא קרה עד כה בדיאטות השונות.

אז הנה הגענו לעיקר, איך אפשר לייצר אפקט דומה למה שעושה הזריקה רק בלי הזריקה?


הנה כמה דרכים פשוטות שיגרמו לגופך להפריש את ההורמון ולאפקט שעושה הזריקה רק באמצעות המזון שאת אוכלת:

  1. פחמימות: פחמימות מגרות הפרשה של ההורמון במערכת העיכול. כמובן שעדיף לעשות זאת באמצעות פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים. אלו נמצאים בירקות ופירות, קטניות ודגנים מלאים .

  2. חלבון בכל ארוחה : מקורות חלבון כמו מוצרי חלב, בשר, עוף, הודו, דגים, קטניות, סויה וביצים גורמים גם הם להפרשת ההורמון ולתחושת שובע.

  3. שומנים : אכילת שומן גורמת להפרשת ההורמון בשתי דרכים עיקריות. שומן גורם להפרשת מלחי מרה במערכת העיכול ואלו גורמים להפרשת ההורמון וכן חומצות שומן מסוימות גורמות ישירות להפרשת ההורמון. עדיף כמובן לצרוך שומן בריא כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים למיניהם המגרים גם הם את הפרשת מלחי המרה ואת ההורמון כתוצאה מכך.

  4. אכילה איטית : אכילה איטית וקשובה מאפשרת זמן תגובה להפרשת ההורמון והענות לשובע שהוא יוצר והפחתת אכילה נוספת.

  5. פעילות גופנית: פעילות גופנית בעצימות מתונה ( 50-75% מצריכת חמצן מקסימלית) וגבוהה ( 85-90% מצריכת חמצן מקסימלית) גורמת לעליה בהפרשת ההורמון ועליה בהפרשתו לאחר ארוחה.

כל אלו, יאפשרו לגופך להנות מהפרשה תקינה של ההורמון שאת השפעתו מנסה הזריקה לחקות, וכל זה ללא עלות , ללא תופעות לוואי וללא מחטים.


חשוב להדגיש שאין שום טעם להזריק אם האכילה שלך מבולגנת, עתירה במתוקים או באוכל שמן . גם יצרנית הזריקה ממליצה לאכול מאוזן ובריא כדי למקסם את האפקט ולהוסיף פעילות גופנית.


בשורה התחתונה, ההורמון הזה הוא חלק מגופך ואמור להיות מופרש באופן טבעי ולייצר שובע ולעזור לך לשלוט באכילה אם תאפשרי לו את זה באמצעות אכילה בריאה יותר שמאפשרת גם חיסכון בקלוריות, תוכלי גם לרדת במשקל בצורה מתונה.


ואם את סביב גיל 40, חשוב שתדעי שהעליה בשומן בטני שמצחקה כל כך לנשים סביב גיל מעבר (טווח בישראל 45-55) מתחילה כמה שנים לפני כן, עוד לפני שאת מבינה שזה מה שקורה... אפשר להוריד כמה קילו, אפשר למנוע את העליה הזו ואפשר לשפר מאוד שומן בטני אך זה דורש התאמה יותר מדוייקת מסתם דיאטה כמו שעשית בעבר.

הנה כל הפרטים - לחצי כאן.




Comments


bottom of page