top of page
  • טל פלג דיאטנית

מה זה BCAA עליהם מדברים בפרסומת למוצרי חלב?

גם אתם שואלים את עצמכם מה זה BCAA עליו מדברים ככ הרבה בפרסומת ? חשבתי שאם כמה לקוחות שואלות את אותה השאלה אז כנראה שיהיה מועיל להסביר : מה זה BCAA? מה החשיבות הבריאותית ? מאיזה מזון מקבלים אותן?



אלו ראשי תיבות של Branched-Chain Amino Acid כלומר חומצות אמינו מסועפות, הן נקראות כך בגלל המבנה הכימי שלהן. זוהי קבוצה של 3 חומצות אמינו חיוניות לגופנו : לאוצין, איזולאוצין וואלין. הן נקראות חיוניות כי גופנו לא יודע לייצר אותן בעצמו מחומצות אמינו אחרות.

כמו כל שאר חומצות האמינו הן משמשות אבני בניין לחלבוני הגוף, ביניהם שרירים. למעשה חומצות אמינו אלו מהוות

כ 14-18% מהשרירים שלנו.


מחקרים שונים מראים שיש להם תפקידים שונים וחשובים:

# הן קשורות לייצור של חלבונים בשריר ובניית מסת השריר. מתוך השלוש חומצות אמינו שהזכרתי קודם , לאוצין היא כנראה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על היכולת של גופנו לבנות שרירים.מחקרים מראים שהן קשורות בהפעלת אנזים הקשור לבניית שריר.

# יש להן תפקיד בויסות רמות סוכר בדם

# הן עוזרות בהקטנת עייפות השרירים במהלך אימון ועוד. הקטנת עייפות במהלך אימון מאפשרת אימון יעיל יותר, ארוך יותר או בעצימות גבוהה יותר.... תלוי במטרה.

צריך להזכיר שיש מחקרים שלא מראים שיפור ביעילות הפעילות הגופנית ויתכן שהשיפור שהן מאפשרות מתרחש באנשים לא מאומנים ולא בכאלו שנמצאים בכושר.


מה שחשוב לדעת זה שניתן לקבל אותן מהמזון ולא צריך תוספים מיוחדים בשביל זה. תוספים אינם יעילים יותר מחומצות האמינו המסועפות המתקבלות מהמזון ומי שמקפיד לאכול מספיק חלבון וחלבון איכותי כנראה מקבל מספיק מהן .


דוגמא למזון המכיל BCAA:

בשר, עוף, דגים, קטניות, מוצרי חלב , טופו, ביצים, קינואה , אגוזים. גם מוצרי חלב "רגילים" ללא תוספת חלבון מכילים במקור BCAA כי חלבוני החלב מכילים חומצות אמינו אלו, יחד עם זאת לדעתי מוצרי החלב המועשרים הם סה"כ טובים וניתן לשלב אותם גם באכילה המכוונת לירידה במשקל.


בשורה התחתונה אני ממליצה קודם כל לעשות ספורט (אחרת איך תבני שריר??) ולאכול מזון הכולל חלבון איכותי כי הוא כבר כולל את ה BCAA ובהחלט ניתן לצרוך גם את המועשרים לצורך כך.



74 צפיות
bottom of page