top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

דיאטה 8/16 האם עוזרת לירידה במשקל ? האם מתאימה להורדת שומן בטני בגיל המעבר?


דיאטה 8/16 , היא סוג של צום לסירוגין , בה מגבילים את זמן האכילה ביום ע"י צום כלומר אוכלים 8 שעות ואז צמים 16 שעות. לדוגמא: אוכלים בין 10:00 ל 18:00 ואז עושים צום עד למחרת ב 10:00 וכך הלאה . אפשר כמובן לבחור כל טווח שעות אחר העומד בעיקרון חלוקת הזמן הזה ומתאים לך מבחינת סדר יום. הדיאטה הזו הפכה פופולרית מאוד בקרב עושי הדיאטה לצורך ירידה במשקל אך האמת היא שכמו בהרבה דיאטות אופנתיות היא לא מתאימה לרבים ויש שאפילו יעלו ממנה במשקל בניגוד לציפיות.

אז למי היא מתאימה?

מה התנאי שחייב להתקיים כדי שתהיה ירידה במשקל?

והאם היא אכן טובה יותר מדיאטה "רגילה" בה אוכלים מסודר ומגבילים את כמות הקלוריות היומית?...

האם מתאימה להורדת שומן בטני בגיל המעבר?אספתי עבורכם כמה שאלות נפוצות שאני נשאלת על הדיאטה הזו כדי שתוכלו לבחון אם היא מתאימה לכם לפני שאתם מבזבזים מוטיבציה זמנית על הדיאטה הלא מתאימה .






מה העיקרון שחייב להתקיים כדי שתהיה ירידה במשקל עם דיאטת 8/16 ?

רק אם הגבלת שעות האכילה ביום תקטין את כמות הקלוריות היומית ויווצר פער בין כמות הקלוריות שגופך שורף ובין כמות הקלוריות הנכנסת, רק אז תהיה ירידה במשקל ! חשוב להבין פה משהו מאוד מהותי ועקרוני : ירידה במשקל תתקיים רק אם יכנסו לגופך פחות קלוריות ממה שגופך שורף , מה שנקרא "מאזן קלורי שלילי" , תנאי זה חייב להתקיים ולאורך זמן כדי שתהיה ירידה במסת השומן בגוף וירידה במשקל.

יש לא מעט אנשים שהגבלת שעות האכילה מקטינה עבורם את כמות הקלוריות שהם מכניסים ביום (כי אז נחסכים נשנושים מול הטלויזיה וכדומה) ובמצב כזה, אם זה קורה לאורך זמן ולא יום פה יום שם , אז יש סיכוי טוב לירידה במשקל. מצד שני, אם בשעות האכילה תאכלו מה שבא כי זה "חלון הזדמנויות לאכילה" ותעשו מזה סוג של ארוחה מפסקת שנמשכת 8 שעות אז לא רק שלא תרדו במשקל אלא אף תעלו. כלומר, בשורה התחתונה, רק אם הגבלת שעות האכילה לשמונה שעות חסכה לכם קלוריות ונוצר פער של כמה מאות קלוריות לפחות בין כמות הקלוריות הנכנסות לכמות שגופך שורף, רק אז תרזו.


אז מה זה אומר אם בדיאטה הזו אכלתם פחות ולא רזיתם גרם ?

זה אומר שגם אם אכלתם פחות בכמות אכלתם את אותה כמות קלוריות כמו זו שאתם שורפים ולכן לא היתה ירידה במשקל.


מי יצליח לרזות בדיאטה הזו ?

רבים מהלקוחות שמגיעים אלי לצורך ירידה במשקל מספרים שהתנסו בדיאטה הזו תקופה. חלקם רזו בעזרתה כמה קילו ואח"כ עלו חזרה כי היא לא התאימה לסדר היום שלהם , חלקם לא רזו גרם וויתרו עליה ויש שעלו במשקל בעקבותיה (כמו שהסברתי בסעיף הקודם) . השאלה המתבקשת היא : מי כן יצליח לרזות בדיאטה הזו ? אז מנסיוני יש כאלו שיצליחו לרזות בדרך הזו אבל הם רק דוחים את הבעיה לתקופה שאחרי כן, לתקופה בה צריך לשמוא על המשקל החדש .

אז מי יצליח לרדת במשקל עם דיאטה 8/16 ?

- מי שיכול לאכול בריא ומסודר בשמונה השעות ולסיים בשעת ערב מוקדמת כך שסה"כ ההתנהלות הזו תחסוך לו כמה מאות קלוריות לעומת צורת האכילה רגילה ללא מגבלת שעה. יש הרבה אנשים שהאתגר שלהם הוא בשעות הערב מול הטלויזיה והפסקת אכילה בשעה מוקדמת חוסכת להם הרבה קלוריות.

- מי שיכול להיות גמיש מספיק כדי לעשות את הדיאטה הזו בימים בהם היא אפשרית ולוותר עליה מבלי לוותר על אכילה מסודרת, בימים שהיא לא מתאימה כי יש תוכניות לערב ( ארוע / פגישה עם חברים / אימון שחשוב לאכול אחריו) . אם תהיה גמישות ולא שבירה של הדיאטה כי היא לא מתאימה בימים מסויימים, זה עשוי להצליח.

- מי שצריך מגבלה כזו של שעה כי זה נותן לו תחושת שליטה חזקה וזה נחוץ לו כדי להתמיד ( אבל לפעמים כאלו לא מתאימים לסעיף הקודם של גמישות... שימו לב).

- מי שצום לא גורם לו לעייפות ו/ או דכדוך, בחילה או כאב ראש ומי שאין לו מחלות רקע (כי אז חייבים התאמה אישית ע"י דיאטנית) ולא מטופל בתרופות.


למי הדיאטה הזו לא מתאימה ?

- למי שלא מסוגל לאכול מסודר ובריא בתוך השמונה שעות האלו.

- למי שהמחשבה שיש לו מגבלת זמן גורמת לו להתנהגות אכילה מוגזמת, סוג של "ארוחה מפסקת" אחת ארוכה.

- למי שיש רקע של הפרעת אכילה או אכילה רגשית.

- מי שצום גורם לו להרגיש עייפות ודכדוך, כאב ראש , בחילה או תחושה רעה אחרת.

- למי שיש סוכרת או מחלות רקע אחרות, מומלץ לפנות לייעוץ אישי לדיאטנית קלינית ולא לעשות דיאטות כאלו.

- מי שלוקח תרופות שצריך לקחת עם אוכל.

- מי שנמצא בתהליך גדילה ( ילדים /נוער)

- נשים בהריון / מניקות.

- מי שמחפש שמירה על התוצאות לאורך זמן ולא עולה בכל פעם שהוא "מסיים" סוג דיאטה .


האם לדיאטה 8/16 יש יתרון על פני אכילה בריאה ומסודרת שמוגבלת בכמות הקלוריות ?

שאלת השאלות , האם בכלל שווה להתאמץ בשביל הדיאטה הזו ? האם יש לה יתרון על פני התנהגות אכילה מסודרת, בריאה, שמסתכמת לכמות קלוריות כזו שמאפשרת לרזות ( לא, לא צריך לספור קלוריות, אפשר לנהל את זה בלי לספור) ומאפשרת התאמה וגמישות לסדר היום? לא. מה שקובע זה כמה קלוריות חסכתם ואפשר לייצר גרעון קלורי מצוין בדיאטה נוחה, מסודרת, בריאה וגמישה בה לא עושים צום ולא נכנסים למצבי רעב ומאפשרת התמדה טובה לאורך זמן וכן יכולת ההתמדה לאורך זמן ודווקא בדיאטת 8/16 יש קושי להתמיד.


מה עם נשים בגיל המעבר?

לנשים בגיל המעבר מומלצת דיאטה ים תיכונית, דלת פחמימה, דלת קלוריות. אם את מרגישה שאת מכניסה כל מיני נישנושים מיותרים בשעות הערב ולכן 8/16 יעזור לך לרסן אז אפשרי. עדיין בשעות בהם את יכולה לאכול הדיאטה צריכה להיות מוקפדת ומתאימה לגיל המעבר ולא "מה שמתחשק ". בשורה התחתונה אין בזה הרבה תועלת. אם תאכלי מסודר לפי מה שמתאים לגיל המעבר זה לא יהיה מועיל להוסיף מגבלה נוספת.


מה השורה התחתונה ? מומלץ או לא ?

לא נחוץ. אני רואה בדיאטה הזו יותר חסרונות מיתרונות מכיוון ולאורך זמן קשה להתמיד בזה ובסוף הפרקטיקה של החיים מנצחת ודיאטה 8/16 לא מתאימה כשחוזרים מאוחר מהעבודה, כשצריכים להספיק להקפיץ את הילד מחוג, כשפוגשים חברה בערב, כשיוצאים למסעדה... ולאורך זמן זה מעייף וגם לא נותן יתרון על פני תוכנית אכילה מותאמת אישית לירידה במשקל שכן לוקחת בחשבון את כל המצבים האלו ואפילו מאפשרת ירידה מצוינת במשקל והכי חשוב... כלים לשמירה על ההישג.



רוצה לרדת במשקל בהתאמה אישית, בלי להיות רעבה ולקבל כלים שיעזרו לך לשמור על ההישג ?

הנה לינק לתוכנית האישית שלי והיא מתקיימת אצלי בקליניקה בהוד השרון או און ליין גם אם את גרה בחו"ל ומחפשת ליווי של דיאטנית ישראלית - כאן

או שלחי לי ווטסאפ 0502495252


טל




1,564 צפיות
bottom of page