top of page
  • טל פלג דיאטנית

גיל הוא לא מכשול לירידה מוצלחת במשקל

את חוגגת 60 עוד מעט ורוצה לרדת במשקל? מרגישה שיש כמה שינויים שכדאי לך לעשות בתזונה ובאורח החיים ? - אם כן, הפוסט הזה נכתב בשבילך ויכול להשפיע מאוד על בריאותך ואיכות חייך.

כשקראתי את המחקר החדש הזה הוא מאוד שימח אותי כי הוא משקף מצב שאני רואה הרבה אצלי בקליניקה. נשים וגברים בני 60+ יורדים במשקל מאוד יפה, בקצב שאינו שונה מזה של צעירים במיוחד כשמדובר בתהליך הרזיה שכולל שינויי אורח חיים. המחקר המעניין הזה, נערך באוניברסיטת Warwick באנגליה ופורסם בנובמבר 2020 במגזין הרפואי Clinical Endocrinology ותוצאותיו מראות שאנשים בני 60 ומעלה שהיו בעודף משקל או השמנה ירדו במשקל כמו צעירים ( הכוונה בסה"כ קילוגרמים) כתוצאה משינויי באורח חייהם .


החוקרים בחרו באופן אקראי 242 מטופלים שהגיעו באופן קבוע לטיפול לירידה במשקל וחילקו אותם לשתי קבוצות על פי הגיל: עד גיל 60 ומעל 60 (עד 78) ובדקו כמה משקל ירדו בתקופה שהיו בתהליך ירידה במשקל. הטיפול שהם קיבלו לירידה במשקל היה כזה שעזר להם לשפר הרגלי אורח חיים כדי שיסגלו הרגלים בריאים יותר ויחד עם זה מותאם לירידה במשקל. שתי הקבוצות ( אלו מתחת לגיל 60 , כולל צעירים ואלו מעל 60 ) ירדו אותה כמות קילוגרמים ואחוז דומה של % שומן ( חשוב להבין שאפשר לאכול מאוד בריא ולא לרדת גרם במשקל) , כולם קיבלו את אותו טיפול לאותו פרק זמן. הטיפול היה כולו מבוסס על שינוי אורח חיים המותאם אישית לכל אחד ואחד והפוקוס היה שינויים הקשורים לתזונה , תמיכה פסיכולוגית ופעילות גופנית. זה בדיוק התמהיל שאני עובדת בו ומאמינה בו - התאמה אישית , שינויי תזונה , תמיכה פסיכולוגית ופעילות גופנית. זו הנוסחה המצליחה ביותר בכל גיל, במיוחד בקרב מי שעבר את גיל 45.


מדוע בני 60 ומעלה לא תמיד מתחילים תהליך ירידה במשקל ?

# קוראים לזה "גילנות" , הטיה בגלל גיל, כאילו שדיאטה היא רק עניין של להיכנס לג'ינס ורק לצעירים. לכן, הרבה אנשים מעל גיל 60 חושבים שירידה במשקל לא רלוונטית עבורם בגלל הגיל ושבטח בגילם לא יוכלו לרזות ואיך שהוא ממשיכים לאכול אותו דבר, לפעמים אפילו בצורה שממשיכה את העליה האיטית במשקל.

# רבים מבני 60+ סובלים מטרום סוכרת ואינם יודעים זאת ובלי שינויי אורח חיים עשויים לפתח סוכרת שהיא מחלה כרונית קשה. שינויים מסוימים ולפעמים קטנים ברואח החיים יכולים למנוע .

# תחושה של בני 60+ וגם הסביבה שלהם משדרת להם את המסר הזה שקשה לשנות הרגלים בגיל כזה וזה ממש מיתוס. ניתן לעשות שינויים בכל גיל. יחד עם זאת, אם השינויים מתאימים לכם אישית הדבר הרבה יותר קל ואפשרי.


מה האתגרים של בני 60+ בירידה במשקל ?

# הילדים גדולים, אין צורך לבשל כל יום ולפעמים זה מתבטא באלתורים פחות טובים מבחינה תזונתית.

# יש הרבה יותר זמן פנוי ולפעמים זה אומר יותר אכילה משעמום או כל מיני נשנושים .

# יש רבים שעובדים המון שעות ומגיעים מאוחר הביתה, אין זמן לבשל או אוכלים בעבודה את רוב הארוחות וחלקם כוללת ארוחות בחוץ שהן הרבה יותר גדולות ועתירות לעומת בישול בבית .

# אכילה חברתית - מארחים את הילדים בשישי, קונים לסופש כל מיני דברים טובים , נפגשים עם חברים , נוסעים ומבלים שזה כמובן נהדר וחשוב אך מהווה אתגר מבחינת אכילה וכדאי לקבל כלים להתמודד עם זה.

# שומרים על הנכדים מה שאומר להיות ימים שלמים בבית של הילדים ולא תמיד מה שיש לאכול זה מה שמתאים. לפעמים מבשלים לנכדים (שניצלים!!) או אופים ( עוגיות !!) ואוכלים ככה " רק אחד קטן" אבל פעמיים בשבוע....

# להרבה אין זמן לפעילות גופנית בגלל עבודה, נכדים, בילויים.


אז איך יורדים במשקל בגיל 60+ ?

# התאמה אישית של ההמלצות לאורח החיים, להרגלים הקיימים, לאוכל שאוהבים, לגיל ולמצב הרפואי וכדומה היא קריטית. כל אחד מסוגל לעשות שינוי במקום אחר וכל אחד מעדיף פתרון אחר ולכן כדאי להתייעץ עם דיאטנית שעוסקת באורח חיים בריא בגישה יותר התנהגותית כדי למצוא את ההתאמות האלו.

# יש לקחת בחשבון אכילה חברתית כמו בילויים , אירוח והתארחויות של חברים, נסיעות לחול או סופי שבוע ולהתאים גם למצבים אלו כי הם פשוט חלק מהחיים וצריך להמשיך איתם ולא לוותר עליהם.

# להתארגן עם אוכל מתאים לעבודה בימים ארוכים, כששומרים על הנכדים ולמצוא את האיזון בין כל אלו.

# לא מוותרים על פעילות גופנית. מחפשים את הדרך להכניס אותה לחיים כי היא קשורה להורדה מוכחת של גורמי סיכון למחלות כרוניות.

# לפעמים מספיקים כמה קילו בודדים. מחקרים מראים ש 5% ירידה במשקל כבר עושים הבדל גדול מבחינה בריאותית והסיכוי לפתח מחלות כרוניות כך שלא צריך לחפש ירידה עצומה שנשמעת גדולה מדי אלא אפשר בהחלט להסתפק בארבעה חמישה קילו, זה עדיף מכלום.


מה קורה במציאות ?

מה שאני רואה אצלי בקליניקה זה לקוחות בני/ בנות 60 פלוס שיורדים נהדר במשקל , לפעמים יותר ממה שחשבו שיוכלו, לפעמים יותר טוב ומהר מאחרים צעירים יותר. במקרים רבים כמה שינויים סבירים יוצרים שינוי גדול מבחינה תזונתית, תזונה טובה יותר משפרת מאוד את התחושה הפיזית, יש תחושה של יותר אנרגיה וגם התחושה הפסיכולוגית טובה יותר כי הם מרגישים שהם בשליטה טובה יותר על מה שנכנס לפה ועל הבריאות.


אם את/ה מעוניינ/ת בתהליך אישי , בלי לסבול ובלי להיות רעבה, התאמה לאורח החיים שלך ומציאת פתרונות יצירתיים כדי שגם תרדי וגם תמשיכי להנות - את מוזמנת ליצור איתי קשר 0502495252 או המשיכי ללינק הזה בו יש פרטים נוספים לקריאה

לינק למחקר - כאן

bottom of page