top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

קורונה והשמנה


מדוע אנשים עם השמנה בסיכון לחלות במחלת הקורונה בצורה קשה יותר ?

במאה השנים האחרונות היו מספר מגיפות שפעת ( המוכרת ביותר היא השפעת הספרדית שהיתה ב 1918 ) ואחת המסקנות מכולן היתה שהן תת משקל והן משקל יתר שניהם קשורים לסיכוי גבוה יותר לפתח את המחלה בגרסתה הקשה עד כדי מוות ממנה. אין היום מחלוקת בין חוקרי המגפות האלו שמשקל עודף וסוכרת קשורים למשך מחלה ארוך יותר וסיכויי תמותה גבוהים יותר .

מחקר חדש מסביר את השאלות הבאות , אני מסכמת בקצרה:

נשאלת השאלה מדוע זה כך?

1. אנשים הסובלים מהשמנה נמצאים במצב כרוני של דלקת (כלומר מערכת החיסון שלהם כל הזמן מופעלת "על אש קטנה") . למעשה, בעקבות השמנה יש עליה בהורמונים מסוימים המעודדים דלקת בגוף וירידה בהורמונים אחרים האמורים להקטין מצב דלקתי בגוף. כל זה גורם לקושי לווסת את תגובת מערכת החיסון הגורמים להחרפה בסימפטומים ובתוצאה של מחלת הקורונה עד כדי תמותה. הנה לינק למאמר בנושא דלקת והשמנה.

2. רבים מהסובלים מהשמנה אינם עוסקים באופן תדיר בפעילות גופנית (ברור שיש הרבה שכן עושים ספורט אבל יש יותר שלא עושים מאשר עושים ) ופעילות גופנית מועטה קשורה גם היא בירידה ביכולת של מערכת החיסון להתמודד עם המצב.

גם לגבי העובדה שפעילות גופנית וספורט קשורים בהקטנת סיכון למחלות שונות כמו סוכרת ובתפקוד טוב יותר של מערכת החיסון, יש הסכמה גורפת בקרב חוקרים.

3. לסובלים מהשמנה סיכוי מוגבר לסבול מבעיות ריאה ונשימה (גם בלי הקורונה...) ולכן וירוס כזה המשפיע על מערכת הנשימה עשוי לגרום לתוצאות קטסטרופליות.

מדוע אנשים הסובלים מהשמנה הנדבקים בקורונה גם ידביקו יותר אחרים לעומת רזים?

1. אצל אנשים הסובלים מהשמנה משך המחלה ארוך יותר (מעל 100% זמן יותר לעומת אנשים רזים) ולכן הסיכוי שידביקו אחרים גבוה יותר.

2. הסביבה החיסונית השונה אצל אנשים בעלי השמנה גורמת לעיכוב מסוים ביצירת חלבון הדרוש למערכת החיסונית ועיכוב זה מאפשר יצירת זנים נוספים של הוירוס.

3. נמצא קשר חיובי בין BMI (מדד מסת גוף וככל שהיא עולה מעל 29.9 כך חומרת ההשמנה עולה) אצל גברים והפצת הוירוס על ידיהם בנשיפה, כלומר ככל שההשמנה חמורה יותר הפצת הוירוס בכל נשיפה גבוהה יותר.

חוקרים סבורים על סמך מחקרים נוספים שככל שבאוכלוסיה שיעור ההשמנה גבוה יותר כך יש יותר סיכוי להופעת זנים נוספים / חדשים של וירוסים , הארכת זמן המחלה ועליה בתמותה.

מהי מסקנת החוקרים ( ותוספות שלי...):

האמת לא מפתיעה.... אורח חיים בריא הכולל אכילה מאוזנת עם פעילות גופנית סדירה ( וזה אפשרי לגמרי בבית מול המחשב ו/או בהליכות קצרות באזור המגורים לפי הנחיות משרד הבריאות ) כדי לקדם ירידה מתונה במשקל ותקטין סיכויי סיבוכים ותמותה.

אנחנו יודעים ממחלות כרוניות שונות שגם ירידה של 5% מהמשקל היא בעלת משמעות רפואית כלומר גם אם משקלך 100 קילו ותרד/י בתקופה הקרובה 5 קילו יש בזה קידום של בריאותך .

הבעיה ... שחמישה קילו נתפסים כ"כלום" אצל רבים (במיוחד אלו הסובלים מהשמנה).

האם זה יכול יעזור כבר עכשיו למי שסובל מהשמנה ? תלוי... ירידה במשקל לוקחת זמן והיא תהליך פיסיולוגי ופסיכולוגי- התנהגותי. בתפיסה שלי מה שאפשרי לך לעשות , גם אם הוא שינוי קטן וחלקי , הוא בעל משמעות חיובית לתהליך.

לסיכום: הנה לינקים לפוסטים שיעזרו לך לממש :

והנה לינק להשארת פרטים כדי להיפגש בזום ולהתחיל לרזות יחד איתי - כאן


179 צפיות
bottom of page