top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

את מעל גיל 40? מתוסכלת מהשומן הבטני כי שום דבר שעבד בעבר לא עובד ? את מוצפת בפרסומים על דיאטות ? אני ממש מבקשת ממך, אל תעשי ניקוי רעלים בלי לקרוא את הפוסט הזה קודם כדי לא להזיק לעצמך.





אחרי כל חג וגם אחרי כל סופ"ש יש עליה בחיפושים של נשים אחרי שיטה או מסגרת לירידה במשקל.

זוהי תופעה ידועה בתחום הפסיכולוגיה הנקראת "אפקט ההתחלה החדשה" . למעשה אפקט זה מבטא את הנטייה הפסיכולוגית של כולנו לקבוע מטרה ואף לשאוף להתחיל להניע אותה בעקבות תאריכים המסמלים התחלה : ראש השנה / יום הולדת ובמיוחד כזה המסתיים ב 9 כמו 39, 49... / ימי ראשון וכדומה.


מה זה אומר בחיים האמיתיים? שאתם טרף קל כי הסיכוי שלכם להיתקל בפרסום אגרסיבי בנושא ירידה במשקל עולה במועדים אלו ( כן , ברשתות החברתיות יודעים מה תאריך יום ההולדת ....) ויש סיכוי שתיקחו על עצמכם דיאטה שאינה מתאימה לכם אלא שפשוט שיכנעה אתכם בתאריך המסוים הזה .


אז שימו לב טוב טוב לפרסומות שאתם "נתקלים" בהם ( זה לא מקרה חברים) ושימו לב עוד יותר לביטוי "ניקוי רעלים" שהפך להיות שם שני למשהו כזה של ריסטארט אבל הוא עשוי להזיק יותר מאשר להועיל (במיוחד אם את מעל גיל 45).


אז עשיתי גוגל על המונח "ניקוי רעלים" וקיבלתי 325,000 תוצאות לא פחות ולא יותר. בחיפוש עלו כל מיני תוכניות דיאטה הכוללות עקרונות כמו : צום, שתייה של מיצים או שייקים בלבד, אכילה של מזונות מסויימים בלבד והימנעות מרבים אחרים , שימוש בתוספי מזון או אבקות , שימוש בחוקנים או משלשלים לניקוי מערכת העיכול ועוד כל מיני המצאות.

בהנחה שאת רוצה לרזות 7 קילו, האם זה מה שאת צריכה ?

אני אעשה ספוילר : אם את רוצה לשמור על בריאותך, לרזות מרקמת שומן ולשמור על הירידה זמן רב אז התשובה הברורה היא... לא!!

תכניות אלה ברובן אינן בטוחות מבחינה בריאותית , הן מפורסמות בצורה שקרית ומוגזמת ומבטיחות הבטחות לצרכי שיווק בעיקר ואין להן תמיכה וגיבוי מחקרי.

מה זה אומר?

1. יש מספר מצומצם של מחקרים בנושא אשר בדקו תכניות כאלו על בני אדם, רובם מחקרים באיכות נמוכה (כלומר יש במחקרים אלו בעיות שאי אפשר להתעלם מהן בתכנון המחקר ובשיטות , כמות קטנה מדי של משתתפים כדי להסיק מהן מסקנות ובעיות נוספות). בסקירה שפורסמה ב 2015 הסיקו הכותבים שאין מחקר משכנע שיתמוך בהצהרה של מפרסמי דיאטות כאלו לכך ש"ניקוי רעלים" מסייע לניהול נכון יותר של משקל או בניקוי רעלים מהגוף. בסקירה אחרת מ 2017 הסיקו הכותבים שירידה במשקל בדיאטות אלו נובעת מצמצום משמעותי של כמות הקלוריות אך דיאטות אלו בסופו של דבר מסתכמות בעליה במשקל ברגע שחוזרים לאכול רגיל. זה כידוע לא רצוי, לא יעיל ובטח לא המטרה של מי שמתפתה לדיאטות כאלו. ניתן להפחית את כמות הקלוריות בצורה מתונה ומאוזנת כך שתוכלי להתמיד לאורך זמן ובעיק לשמור על ההישג אחרי שתגיעי למשקל היעד וזה לגמרי מוכח ובדוק.

2. נקודה חשובה נוספת היא נושא רעב ושובע: בשתיה של מיצים ושייקים את לא צריכה ללעוס ולעיסה היא חלק ממנגנון של יצירת שובע. כמו כן, בהכנת שייקים את מוותרת על הסיבים התזונתיים שיש להם חשיבות גדולה בשמירה על שובע. שובע הוא עניין חשוב מאוד כשאת רוצה לרזות, שובע מאפשר שליטה וקבלת החלטות נכונות באוכל והקטנת כמויות מזון. זה לא כך בדיאטות הללו. הנה פוסט שכתבתי על " 5 דרכים להעשיר את התפריט בסיבים תזונתיים שיעזרו לך לרדת במשקל" שיסביר לך את הנושא.

אוקי, אולי הן לא יעילות לטווח הרחוק אך האם ניקוי רעלים מזיק?

אי אפשר להתעלם מהעובדה שה FDA יצא מספר פעמים באזהרה נגד דיאטות "ניקוי רעלים" מכמה סיבות:

1. בחלקן נמצא שהן מכילות חומרים מזיקים / אסורים לשימוש / לא חוקיים וכמובן שהצרכן לא יודע זאת, זה לא רשום על המוצר כמובן. הנה דוגמא לפרסום כזה מטעם ה FDA על תה המכיל חומרים אסורים. אל תגידי לעצמך "טוב זה בארצות הברית בארץ זה לא ככה" ממש אי אפשר להניח שבמוצרים שמוכרים בארץ אין חומרים אסורים, מי שרוצה להפיץ דיאטות כאלו עשוי לקנות מוצרים כאלו דרך האינטרנט , להחליף אריזה ולמכור לכם אותו בשיווק מתוחכם בלי שתדעו באמת מה הוא מכיל. למיטב ידיעתי, משרד הבריאות הישראלי לא בודק תכולה של כל מיני כאלו ולצערי אין אכיפה על אנשים המפזרים המלצות בלי שיש להם הסמכה. זה כנראה מקום טוב להזכיר שאם מישהו מפרסם "ניקוי רעלים" הסיכוי שהוא איש מקצוע מוסמך בתחום התזונה קטן ! כי אם היה דיאטן/נית , תזונאי/ית כנראה שלא היה משווק לך מוצרים כאלו. לתשומת ליבך.

2. רוב הדיאטות הנקראות "ניקוי רעלים" כוללות פרסום מוגזם וכוזב היוצר רושם כאילו דיאטות אלו יכולות לטפל בכל מיני מקרים רפואיים והן לא. הנה דוגמא לפרסום בנושא שיצא מטעם ה FDA.

3. שימוש בחוקנים ומשלשלים עשוי לגרום נזק למעי ולהביא להתיבשות ולשינוי מסוכן ברמת המלחים בדם. כל זה עשוי להיות מסוכן במיוחד לאנשים עם בעיות מעי שונות, סובלים ממחלות כליה או בעלי רקע של בעיות לב. כמו כן, היו מקרים בהם נעשה שימוש בחוקנים וכל מיני אלמנטים שאין להם כלל אישור לשימוש בבני אדם.

4. שתיה מרובה מדי וימים שלמים בהם שותים רק תה צמחים עשויים להיות מסוכנים בגלל סכנה לחוסר איזון באלקטרוליטים בדם שעשוי להיות מסוכן .

5. חלק מהדיאטות כוללות מיצים שלא עברו פיסטור ולכן עשויים להכיל חיידקים מסוכנים.

6. חלק מהמיצים כוללים ריכוז גבוה של חומרים טבעיים הנקראים אוקסלטים (כמו סלק ותרד) ובדיאטות בהן שותים כמויות גדולות של מיצים כאלו עשויה להיות העמסה של אוקסלטים וזה עשוי להגביר סיכון לבעיות כליה . האם את בטוחה שאין לך סיכוי לפתח בעיות כאלו? לא הייתי מניחה ולא הייתי לוקחת סיכון.

7. אנשים רבים סובלים מטרום סוכרת (ואינם יודעים על כך) או סוכרת ודיאטות כאלו יכולות לגרום להם לנזק.

9. תוספי מזון רבים אינם מאושרי FDA או משרד הבריאות (שימו לב שיש תוספים שרשום עליהם שתהליך הייצור הוא באישור משרד הבריאות כלומר המפעל עובד לפי תקני ייצור נאותים אך זה לא אומר דבר על החומר שיש באותן קפסולות) וזה אומר שלא נבדקה יעילותם ואי אפשר לדעת האם הם כוללים גם חומרים אסורים.

10. צום או צום לסירוגין זוכה היום להתייחסות חיובית במחקר אך חייב להעשות בליווי אנשי מקצוע כמו דיאטן קליני מומחה ובעל נסיון לנושא. לא הומאופט ולא מי ש"ראה את האור" כי עשה צום והרגיש נפלא.

מה עוד חשוב לדעת? הכליות והכבד שלנו יודעים מצוין את עבודתם , הם עושים עבורנו "ניקוי רעלים" בצורה יעילה כי זה תפקידם. אם את רוצה לעזור להם את יכולה לעבור לאכילה בריאה יותר הכוללת את כל אבות המזון, פירות וירקות מגוונים בצבעים, מספיק מים וכמובן לא לעשן ולהרבות בפעילות גופנית.

מה לגבי ירידה במשקל באמצעות ניקוי רעלים?

בדיאטות האלו יש הקטנה חדה בכמות הקלוריות ולכן יש ירידה במשקל. אבל.. אבל גדול... זו לא ירידה איכותית כלומר את תאבדי מסת שריר בצורה ניכרת ולאו תרדי הרבה בכמות השומן בגוף . אז את בטח שואלת מה זה משנה במה יורדים... העיקר שהמשקל יורד, לא? אז לא. אם את יורדת בשריר את יורדת ברקמה שאנחנו לא מעוניינים לפגוע בה וברגע שתחזרי לאכילה "רגילה" את תעלי בחזרה ותחזרי למצב פחות טוב ממה שהיית בו לפני ה "ניקוי" כלומר תעלי יותר שומן ממה שירדת. בקיצור, את רוצה לרזות? עשי זאת בצורה מתונה תוך כדי אכילה מאוזנת.


ואם את בשלב כלשהו של גיל המעבר ( זה אומר שיש סיכוי אם את מעל גיל 40) וקשה לרזות, האם ניקוי רעלים הוא לא פתרון טוב ? ממש לא. דווקא בגיל המעבר הדבר האחרון שאת צריכה זה פגיעה במסת השרירים שלך ופגיעה בחילוף החומרים. אחרי הניקוי את בסבירות גבוהה תעלי הכל ואפילו יותר והירידה הבאה עשויה להיות עוד יותר מאתגרת. בנוסף, בגיל המעבר יש דגשים חשובים מבחינה תזונתית וניקוי רעלים לא עומד בהם כלל. ממליצה לך לרזות במתינות ולשמור בחירוף נפש על השרירים שלך.

אז את מה או את מי זה משרת ה"ניקוי רעלים" הזה?

1. ראשית, את מי שמשווק אותו. ברוב המקרים מדובר בהוצאה כספית ניכרת. ברוב המקרים לא מדובר באנשי מקצוע. זה הרגע להזכיר שיש ועדה במשרד הבריאות למניעת הונאה וכדאי להציץ בפרסומים שלהם ובאזהרות שלהם אתם תגלו שם שמות שראיתם בפרסומים שונים עם הבטחות שונות - הנה לינק לפרסומי הוועדה והנה לינק לאזהרה שיצאה כנגד חוקנים בהם עושים שימוש ב "ניקוי רעלים".

2. צורך פסיכולוגי שלך בשליטה במצב וב"תיקון" מה שנתפס כאכילה של אוכל גרוע הכולל "רעלים" שונים (אוכל תעשייתי, אוכל עם חומרי טעם וריח ועוד. יש לומר שהם לא רעל ומאושרים לשימוש במזון. כדאי להקטין צריכתם בהחלט). כלומר , צורך פסיכולוגי שלך בשליטה במצב עשוי להביא אותך לבחור בדרך דרסטית שלא נכון לך גופנית ועשוי אפילו להזיק. במקרה כזה יש לזכור ששום דבר דרסטי לא מביא לשינוי שנשאר. טוב שיש מוטיבציה לשינוי , נצלי אותה לטובה אם תעשי את הדרך עם איש מקצוע. הנה פוסט שכתבתי בעבר " איך לבחור דיאטנית שתעזור לך להשיג את המטרה שלך?".

(חשוב לומר שפוסט זה לא מתייחס לפרוצדורה רפואית של "ניקוי רעלים" הנעשה בבית חולים במקרה של בליעת חומרים מסוכנים או תרופות בצורה מסכנת חיים אלא לדיאטות שונות המשווקות תחת שם זה).

ואני מציעה שתלחצי עכשיו על הקישור הזה ותקראי עוד על מה שאני מציעה להורדה במשקל ובשומן בטני - לחצי כאן עכשיו.


בהצלחה

טל




407 צפיות
bottom of page