top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

האם אכילת מזון מעובד גורם לעליה במשקל ?


טוב זה לא באמת מפתיע, נכון? כולנו יודעים שהמבורגר, נאגטס , נקניקיות ושאר מוצרי בשר מעובד, חטיפים ומשקאות קלים על בסיס קבוע לא טובים לבריאותנו ולא טובים לגזרתנו. יש להם ערכים קלוריים גבוהים ותכולת שומן ונתרן גבוהים ולא צריך להיות דיאטן או מדען כדי להבין שאם נאכל מהם הרבה נשמין.

השיטה המקובלת כיום לסיווג מזון מבחינת רמת העיבוד שלו נקראת NOVA וכוללת 4 קטגוריות של עיבוד מזון: בצד אחד של הסקאלה מזון שעובר מינימום עיבוד ובצד השני הדרגה הגבוהה ביותר של עיבוד ומזון זה נקרא אולטרא מעובד. המוצרים האולטרא מעובדים כוללים חומרים שאנו לא משתמשים בהם בהכנה רגילה של מזון כמו : צבעי מאכל, מייצבים, מתחלבים, משפרי טעם ומשפרי ריח , ממתיקים ועוד. מזון כזה קשור לעליה בהשמנה ומחלות כרוניות הן בגלל תכולת השומן והקלוריות הגבוהה שהוא מכיל אך לא רק, בנוסף הוצעו בשנים האחרונות מנגנונים נוספים בהם מזון כזה בעייתי לגופנו: הוא עשוי לשבש את מנגנוני האכילה והשובע הנורמליים ויתכן גם את התקשורת בין מע' העיכול למוח ליצירת שובע. המוצרים האולטרא מעובדים כוללים חומרים הגורמים לטעמים חזקים של המזון בצורה לא נורמלית .

אז לפני שאספר לכם על המחקר הזה , אני אתחיל מהסוף: למרות ההמלצות של ארגוני בריאות ותזונה להמנע לחלוטין ממזון אולטרא מעובד , בסופו של דבר זה עניין של תדירות וכמות. אם פעם בכמה זמן חשקה נפשכם במנה מושחתת של המבורגר וצ'יפס אז לכו על זה. אם זה לא כזה דרמה ואפשר להחליף במנה בריאה יותר ברור שזה עדיף. כמו כל דבר בחיים מדובר על מינון. כשאני אומרת משפט כזה ללקוחה השאלה הכי שכיחה היא... "ואת אוכלת המבורגר? אוכל מעובד?" אז בכנות : לא!! לא תתפסו אותי אוכלת לא נקניקיה ולא המבורגר . האם הילדים המתבגרים שלי אוכלים אוכל כזה מדי פעם? כן. הם יוצאים עם חברים ומדי פעם מזמינים מנה שהם לא יפגשו אצלי בבית אבל זה ממש לא שכיח והם מודעים לנושא הבריאותי .

ועדיין...ראיתי את המאמר הזה חשבתי ששווה להתעכב עליו למרות שהוא לא מדמה מצב אמיתי וכמו על כל מחקר יש עליו ביקורת ובכל זאת חשוב לספר עליו : זהו מחקר חדש ומעניין המפרסם בפברואר 2019 מדגים ישירות את הקשר הסיבתי בין מזון אולטרא מעובד( נקניקיות / המבורגר / נאגטס...) ועליה במשקל וכן את הקשר הסיבתי בין הורדת מזון כזה מהתפריט השבועי וירידה במשקל. החוקרים טוענים שעד כה לא נעשה מחקר שמוכיח סיבה ותוצאה שכזה ויש לציין שזהו מחקר מבוקר מאוד . במחקר השתתפו עשרים נבדקים, עשרה גברים ועשר נשים היציבים במשקלם , הגיל הממוצע היה 31 וה BMI הממוצע היה 27 (כלומר עודף משקל) . המשתתפים ממש חיו במשך 28 יום במעבדה ( ולכן הם אכלו בוודאות רק מה שהוצע להם שם, הכל היה מבוקר בצורה מדוייקת). המשתתפים חולקו בצורה אקראית לשתי קבוצות: הראשונה קיבלה במשך שבועיים רק מזון אולטרא מעובד והשנייה קיבלה במשך שבועיים רק מזון לא מעובד ולאחר שבועיים הם התחלפו ומי שאכל רק מזון אולטרא מעובד אכל במשך שבועיים נוספים מזון לא מעובד והפוך. במשך התקופה הם קיבלו שלוש ארוחות ביום וההנחיה היתה לאכול כמה שירצו במשך הארוחה שנמשכה שעה. חשוב לציין שהתפריטים היומיים שהוצעו לכל קבוצה היו זהים בערכם הקלורי, בצפיפות קלורית (כמה קלוריות בכל נפח), כמות שומן, פחמימות וחלבון, סיבים ונתרן . היה שוני באחוז שהיווה כל אב מזון מסה"כ הקלוריות של הארוחה . לא הגבילו את המשתתפים בכמות, כל אחד אכל כמה שרצה בארוחה.

מה היו התוצאות ?

1. מי שהיה בקבוצה שקיבלה תפריט עם מזון אולטרא מעובד אכל בממוצע 500 קלוריות יותר ממי שאכל תפריט ללא מזון מעובד וזה נבע בעיקר מאכילה רבה יותר של פחמימות ושומן ולא מעליה בחלבון.

2. לא היה חשיבות לסדר ( כלומר אם אדם היה שבועיים בקבוצה שאכלה מזון מעובד ואח"כ שבועיים בקבוצה שאכלה מזון לא מעובד או הפוך) ולא היה חשיבות למין (גבר/ אשה, כולם הגיבו זהה). כמו כן, לא היה הבדל באיך שהמשתתפים דרגו רעב / שובע וטעם של האוכל .

3. כן היה הבדל בקצב האכילה - מי שאכל מזון אולטרא מעובד אכל בקצב גבוה יותר ( אכל יותר קלוריות לדקה) .

4. מה עם המשקל? בקבוצה בה אכלו שבועיים רק אוכל מעובד עלו בממוצע קילו בשבועיים ומי שהיה בקבוצה שאכלה מזון לא מעובד ירד בממוצע קילו בשבועיים האלו.

5. נתון מעניין נוסף הוא שבמהלך השבועיים בו אכלו מזון לא מעובד היתה ירידה ברמת ההורמון גרלין שהוא הורמון המעודד רעב ועליה בהורמון PYY שהוא הורמון הגורם לשובע.

כמובן שכמו לכל מחקר יש מגבלות וביקורות ואף אחד לא אוכל רק מזון אולטרא מעובד אבל כן יש הרבה כאלו שלא אוכלים מזון מעובד כלל. כמו כן, יש לזכור שמדובר בשבועיים בלבד בהם כל אדם התנסה בכל סוג דיאטה ויחד עם זאת התוצאות בהחלט חזקות.

הנה שוב לינק למאמר - כאן

מה השורה התחתונה?

אפשר בהחלט לומר שמזון מעובד תורם לעליה במשקל. בכל מיני מנגנונים.

אם מדי פעם אוכלים מזון כזה ... לא נורא אם זה מרגיש לך הכרחי. לא הייתי ממליצה אבל אם את מרגישה שאת לא יכולה להימנע אז לפחות שיהיה פעם ב...

היום ברור שהדרך שעובדת הכי טוב בירידה במשקל היא אורח חיים בריא ומאוזן שמתאים לך באופן אישי.

רוצה לרדת כמה קילו בלי לסבול ?

והנה לינק לסדרת הזום שלי להרזיה אישית מכל מקום - כאן


bottom of page