top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

איך לבחור דיאטנית שתעזור לך להשיג את המטרה שלך?


לפחות פעם בשבוע באחת הקבוצות המקומיות בפייסבוק אני נתקלת בפוסט בזו הלשון: "מחפשת המלצה לדיאטנית טובה". זה לגמרי דומה בעיני לפוסט בו יהיה כתוב: " מחפשת המלצה לרופא טוב". סליחה... איזה רופא? באיזה תחום? אולי תפרטי בכמה מילים מה הבעיה בה את רוצה לטפל? דיאטניות טובות יש מלא. השאלה מי מהן מתאימה לך.

למה הנושא מספיק חשוב כדי לשבת ולכתוב על זה פוסט? כי הבחירה של אשת המקצוע שתלווה אותך להשגת המטרה שלך היא קריטית. לדעתי הטיפול יקום ויפול על בחירת הדיאטנית המטפלת בך, המקצועיות שלה, הידע שלה בנושא בו את צריכה עזרה, הנסיון שלה בתחום ולא פחות חשוב על מיומנויות הטיפול והיחס האישי כמו אמפטיה, יכולת הקשבה, טון הדיבור , שפת הגוף וכל מה שמאפיין יכולת יצירת קשר וכימיה טובה איתך. (זה המקום לומר שאני מדברת בלשון נקבה אבל זה כמובן נכון גם לדיאטנים גברים. יש רוב נשי בקרב הדיאטנים אז בחרתי כך וכל מה שאני כותבת נכון לשני המינים הן המטפלים והן המטופלים).

אז הנה כמה נקודות למחשבה כשאת מחפשת דיאטנית :

1. קבלי המלצה: תמיד כדאי לבקש המלצה ממישהו שאת סומכת עליו ומכיר אותך. המלצות כלליות של משתתפות בקבוצות שונות ברשת החברתית אינן מספיק טובות פשוט כי רובן לא מכירות אותך אישית ולאחת ההמלצה תתאים ולשניה לא. חוצמזה, יש ברשת החברתית הרבה המלצות של חברות בקבוצות עסקים שונות והן חייבות להמליץ על בנות קבוצה אחרות והשיקול הוא עסקי כדי שגם הן תקבלנה "המלצות" אבל אלו לא באמת מתוך נסיון אישי.

אז איך תדעי ? לא תדעי... אני ממליצה לך לקבל המלצה ממישהי שאת סומכת על דעתה ומכירה אותך. ככה אני נוהגת. אחרי שקיבלת המלצה - תעשי גוגל ותחפשי את האתר שלה, המלצות, פייסבוק... גשש בלש אבל חשוב.

2. תבדקי שהיא אכן דיאטנית! בכל מצב אני ממליצה לך לבדוק שאכן מדובר בדיאטנית מורשה (במיוחד אם לא הגעת דרך המלצה אישית ואת מחפשת בכוחות עצמך) . דיאטן מורשה הוא איש המקצוע הרלוונטי לכל נושא שיש בו אוכל / אכילה / התנהגות אכילה / ענייני משקל ( שמירה/ ירידה / עליה)/ תזונת ספורט וספורטאים / ליווי לפני ואחרי ניתוח בריאטרי/ תזונת ילדים / תזונה למגוון מחלות שונות בקיצור... יש אכילה בסיפור ? - אז דיאטנית היא הכתובת. מדוע דווקא דיאטנית? - הנה פוסט שכתבתי בנושא בעבר בנושא, תקראי אותו ותחזרי לפה ונמשיך. הנה הלינק כאן. אני ממליצה לבדוק את נושא הרשיון בכל מצב כי מסתבר שזה ממש לא ברור לכולם וכאשר שמישהי מעלה את הפוסט שהזכרתי בהתחלה בפייסבוק ("מחפשת דיאטנית טובה", זוכרת?) חלק עצום מהתשובות הן לא על דיאטניות אלא כל מיני אחרות שקוראות לעצמן "תזונאית" או "דיאטנית" ללא הסמכה מתאימה. אם לא הבנת את כוונתי תחשבי האם היית הולכת לטכנאי רנטגן במקום לאורטופד כשיש לבן שלך כאבי גב?... בדיוק כך. אז איך תדעי שהיא אכן דיאטנית? קודם כל תשאלי אותה אם יש לה רשיון של משרד הבריאות, אם כן זה כבר נותן לך את הבטחון שיש מולך אשת מקצוע שעברה מסלול הכשרה א-ר-ו-ך ואם זה לא מספיק , את תמיד יכולה לבדוק במקביל באתר משרד הבריאות - הנה הלינק ולראות אם יש או אין רשיון. אם אין רשיון מציעה לך לעבור הלאה גם אם היא נשמעה לך מקסימה. נקודה חשובה למי שיש פוליסת ביטוח פרטית שמכסה גם טיפול תזונתי / ייעוץ דיאטנית הם ידרשו לקבל צילום של רשיון משרד הבריאות של הדיאטנית ובלי זה לא תקבלי החזר כספי כי חברות הביטוח יממנו ייעוץ רק של אנשי המקצוע המתאימים ולכן תוודאי שיש רשיון ושהיא מוכנה לשלוח לך העתק ממנו.

3. קראי באינטרנט על הדיאטנית : התרשמי מהאתר שלה, מהמקרים שהיא מתארת, מהגישה שלה , מפוסטים שהיא כותבת וכמובן מההמלצות שיש באתר. זה מאפשר לך להבין האם זה הכיוון שאת מחפשת . יש הרבה דיאטניות טובות עם גישות שונות וזה לגיטימי. את צריכה להחליט מה מתאים לדרך ולמטרה שלך.

4. אז אחרי שעברנו את השלב הזה ...נשאלת השאלה מה המטרה שלך? זו שאלה מאוד פשוטה כשאת מחפשת רופא - ברור לך שאורטופד לא יענה על כאבי בטן ורופא עיניים לא יעזור לכאבי גב, נכון? אז גם בתחום התזונה והאכילה אני ממליצה לדייק את הצורך: האם את רוצה לרזות 5 קילו? האם את צריכה לרזות 30 קילו? האם יש הפרעת אכילה או אכילה רגשית? האם את מחפשת ליווי לפני/ אחרי ניתוח? האם את סובלת ממחלה כלשהי ומבינה את חשיבות התזונה בהקלה על סימפטומים ? ואולי את נרשמת למרתון בוסטון בשנה הבאה וצריכה להבין איך התזונה שלך צריכה להיות? לא כל דיאטנית מתאימה לכל אחת מהשאלות האלו, למרות שלכולן יש רשיון יש תחומים שונים בהם דיאטניות עובדות, צוברות נסיון ומוסיפות הכשרות ולימודים.

אני אתן לדוגמא את עצמי - אני דיאטנית שהתחום בו אני עוסקת הוא ירידה במשקל במגוון שיטות והבתאמה אישית ושמירה על ההישג לאורך זמן, התנהגות אכילה ושינוי הרגלים וכל הקשור בחשיבה והתנהגות הקשורים במשקל. בנוסף עוסקת בתזונת ספורט. מן הסתם, כל ההכשרות והלימודים שעשיתי בשנים מאז שאני דיאטנית ( מעל 20 שנה ) היו סביב הנושאים האלו ( בתחום הפסיכולוגיה - אני גם בוגרת החוג לפסיכולוגיה ועושה תואר שני בפסיכולוגיה , תחום הטיפול ותזונת ספורט ) ולכן אם המטרה היא ירידה במשקל ו/או תזונת ספורט אני בהחלט הכתובת. אבל, אם את מחפשת ייעוץ תזונתי לתינוק או לסבא שלך או אם את חולה במחלת כליה אני לא אוכל לעזור ( כמו שאורטופד לא יעזור לך אם כואבת לך האוזן) אבל אני אשמח לברר עבורך מי הדיאטנית הרלוונטית לתחום ואפנה אותך הלאה (אני באמת עושה את זה ).


לכן - לפני שאת מחפשת "דיאטנית" באופן כללי , אנא הגדירי לעצמך באיזה נושא , מה הבעיה בדיוק וחפשי לפי זה. אני אשמח לעזור לך ( ועושה את זה המון ) במציאת קולגה מתאימה - את מוזמנת לשלוח לי מייל ולבקש המלצה על דיאטנית בתחום מסוים, אני מבטיחה לעזור ולקשר.

5. הכימיה שיש לך עם הדיאטנית: הצלחת הטיפול תלויה בקשר ביניכן באופן משמעותי. אני נזכרת בפעם בה ביקשתי המלצה על רופא מסוים ואמרו לי "הוא לא נחמד אבל מאוד מקצועי". האם צריכה להיות סתירה בין אדם נעים, נחמד, אמפטי, חייכן ורמת המקצועיות שלו? ממש לא. הכימיה שתיווצר עם הדיאטנית יכולה להפוך טיפול למוצלח מאוד ויכולה להרוס אם אין כימיה. לכן אני ממליצה לעשות שיחה טלפונית מקדימה ולהתרשם מרמת הכימיה שנוצרת כבר בטלפון. אם אין כימיה, אל תתעקשי. זה חשוב.

6. נגישות הדיאטנית : נגישות לדעתי מתחלקת לשני חלקים: אם את צריכה מעקב והתהליך ארוך כמו בתחום הירידה במשקל אז לדעתי חשובה הקירבה הגאוגרפית אם את מחליטה שמתאים לך פגישות פנים אל פנים בקליניקה . תגדירי לעצמך מה זמן הנסיעה המקסימלי שמתאים לך כי אם את מאוד עסוקה וצריכה לבוא כל שבוע לדיאטנית שממוקמת לפחות שעה נסיעה אז זה עשוי לא להחזיק לאורך זמן והתהליך יתפורר. אם אין לך בעיה לעשות את הפגישות בסקייפ / זום או בטלפון אז המרחק חסר משמעות ( אני עובדת גם בדרך זו אפילו עם לקוחות שלא מתגוררות בישראל וחייבת לומר שזה עובד מצוין ). צד נוסף בנגישות של הדיאטנית זה ליווי גם מעבר לזמן הפגישות הפורמלי כמו בווטאפ או במייל. כשיש לך שאלה אני לא חושבת שצריך לחכות שבוע או שבועיים עד הפגישה הבאה. לדעתי נגישות של הדיאטנית לשאלות היא פרמטר חשוב. אני בכל אופן מאפשרת זאת ברצון.

7. מיומנויות טיפול : למה הכוונה? קודם כל ליחסי אנוש מעולים ואח"כ מיומנויות כמו אמפטיה, יכולת הקשבה ועוד. אמנם לימודי תזונה הם לימודי מדע אבל בסופו של דבר העבודה עם אנשים ולרעיון ה " הוא מקצועי ולא נחמד" אין לדעתי מקום היום. מיומנויות כאלו של הדיאטנית יעזרו ליצור יחסי קרבה ואמון ושני אלו חשובים מאוד להצלחת הטיפול.

ואם בכל זאת את מרגישה שלא נוח לך בפגישה עם הדיאטנית מסיבה כלשהי או אולי ציפית לגישה מסוימת ובסוף היא נוקשה מדי או הפוך אני מציעה לך לשתף את הדיאטנית בתחושה זו . אם נוצרו יחסי אמון וקרבה את תרגישי נוח להציף את העניין ודיאטנית טובה תהיה גמישה ותתאים עצמה למה שאת צריכה .

רוצה לרזות 5-10 קילו? הנה פרטים על תוכניות ההרזיה שלי גם בקליניקה וגם און ליין : לחצי כאן

bottom of page