top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

מה ההבדל בין דיאטנית קלינית , תזונאית ובין מאמנת תזונה או מאמנת לאורח חיים בריא ? (הפוסט הכי חשוב שכתבתי...)


" את דיאטנית או תזונאית או מאמנת תזונה "? זו שאלה שאני נשאלת הרבה על ידי לקוחות שמתעניינים בתהליך הירידה במשקל אצלי בקליניקה. אני גם דיאטנית, גם תזונאית וגם מאמנת (קואצ'רית) ובמקרה שלי אני גם בעלת השכלה אקדמית נוספת בפסיכולוגיה (אפילו בהצטיינות, כפיים!!) ונמצאת כרגע בסוף התואר השני בפסיכולוגיה .


אבל השאלה הזו ממש טובה ורלוונטית וההבדל בין כל המונחים והשמות בהחלט דורש חידוד ברור ולכן כתבתי פוסט שעושה סדר בעניין כדי שתוכלי לבחור נכון עם מי להתייעץ בנושאי תזונה / אכילה / הרגלי אכילה ושינוי בהם מתוך הבנה ברורה מי אשת המקצוע שעומד.ת מולך.


רקע על המקצועות:

ראשית , עובדה חשובה: מאז 2008 בו חוקק חוק המגדיר מיהו דיאטן, הכינוי "דיאטנית " ו "תזונאית" זה אותו דבר. לדיאטנית בעלת רישיון של משרד הבריאות מותר לקרוא לעצמה כך או כך לפי העדפתה ומותר לה לכנות עצמה בכל כינוי שכולל את המילה "תזונה" כמו יועצת תזונה, יועצת תזונתית וכדומה. מי שאין לו רשיון משרד הבריאות לא יכול לעשות שימוש במילים אלו. החוק עשה סדר בכמה מקצועות רפואיים שמצריכים רישוי וכולם היו צריכים להגיש מחדש את המסמכים ולקבל מספר רישוי חדש. אני לדוגמא , יש לי רשיון דיאטנית מ 1997 ונדרשתי להגיש שוב את כל האישורים שאני עומדת בדרישות וקיבלתי רשיון חדש ב 2010. כלומר גם הדיאטנים הותיקים היו צריכים להוציא רשיון מחדש בעקבות החוק.

אז מיהי דיאטנית או תזונאית? (יש גברים אבל הרוב נשים אז אדבר בלשון אישה)

דיאטנית / תזונאית על פי הגדרת חוק בישראל היא בעלת תואר ראשון ב"מדעי התזונה" (מהאוניברסיטה העברית או מכללת תל חי או אוניברסיטת אריאל בשומרון ויתכן שעם הזמן יהיו אוניברסיטאות / מכללות נוספות אך התואר חייב להיות תואר אקדמאי) במהלך התואר לומדים קורסים אקדמאיים רבים ומגוונים בתחום (הנה לדוגמא רשימת הקורסים לתואר ראשון באוני' העברית ), עוברים הכשרה מקצועית (סטאג') בפיקוח משרד הבריאות באחד מבתי החולים ובלשכות של בריאות הציבור ויש לעבור בהצלחה מבחן ממשלתי כדי לקבל רשיון ממשרד הבריאות. גם אחרי כל אלו דיאטנים ממשיכים ומשתלמים בקורסים מקצועיים רבים בתחום הטיפול, הפסיכולוגיה ותחומים רפואיים שונים, עושים תואר שני בתחומים שונים ולדיאטנים רבים יש תואר שלישי (דוקטוראט).


אני באופן אישי עשיתי הרבה מאוד קורסים בתחום הטיפול והוספתי תואר נוסף בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה (זה מסלול מיוחד למי שיש לו כבר תואר ראשון, נקרא "חוג לאחר תואר" והוא מומלץ למי שרוצה להוסיף השכלה אקדמית בפסיכולוגיה על מה שכבר יש לו) ולא הסתפקתי בזה אלא המשכתי לתואר שני אותו אני אמורה לסיים ב 2023 ולאחריו אני אוכל להוסיף לעצמי גם את הכינוי פ-ס-י-כ-ו-ל-ג-י-ת... מבטיחה להודיע על זה.

תחום האימון מתרכז בהובלת האדם להגשמת מטרותיו ויש לו שלבים שונים כדי לעזור לאדם להתמקד ביכולותיו , ערכיו והשגת מטרותיו. אני חייבת לציין שאני עצמי למדתי את תחום האימון ( למדתי "אימון בגישת מדעי ההתנהגות" ) , נהניתי ולמדתי המון ואני עושה בזה שימוש רב בפגישות עם הלקוחות שלי. אבל חשוב להדגיש !! האימון לשינוי תזונתי / ירידה במשקל לא עומד בפני עצמו, הוא חייב לבוא עם ידע משמעותי בתזונה וביוכימיה של גוף האדם. האימון מבחינתי הוא עוד כלי בארגז הכלים שלי כדיאטנית לעזור ללקוח/ה להבין את עצמה טוב יותר אבל בלי ההכוונה התזונתית העדכנית זה לא שווה הרבה לדעתי . יש לציין שאני לא היחידה, דיאטנים רבים הוסיפו לארגז הכלים שלהם גם את תחום האימון ואני שמחה על כך.

אז אחרי ההקדמה , הנה ההבדלים המהותיים :

1. תחום התזונה מוסדר בחקיקה ברורה ואילו תחום האימון איננו מוסדר : ב 2008 חוקק בארץ חוק ברור המגדיר למי מותר לקרוא לעצמה דיאטנית / תזונאית , איזה הכשרה ומבחנים עליה לעבור כדי לקבל רשיון ממשרד הבריאות וכן מגדיר החוק שהשימוש במילה "תזונה" ( וכל ההטיות שלה) למי שאיננה דיאטנית / תזונאית הוא אסור כי שימוש כזה עשוי ליצור הטעייה. חוקים לא מחוקקים סתם ומטרתו להגן על בריאות הציבור ולוודא שמי שנותן לכם ייעוץ תזונתי הוא בעל ההכשרה וההשכלה המתאימים: הנה ההסבר של משרד הבריאות. מי שמעוניין יכול לקרוא כאן את הנוסח המלא של החוק. מצד שני, מקצוע האימון פתוח בפני כל אחד. הוא יכול להיות חסר השכלה אקדמאית או בעל השכלה אך בתחום שלא קשור כלל לתזונה או בריאות . בישראל יש המון מקומות לא מפוקחים המכשירים מאמנים והשונות עצומה כך שכדי להיות מאמנת מספיק קורס של כמה חודשים, אין הכשרה תזונתית אקדמאית ואין הכשרה מקצועית בפיקוח משרד הבריאות. אני מציעה לך לקרוא את הכתבה " סכנת נפשות" שפורסמה בנושא. מה זה אומר הלכה למעשה? קודם כל מאמנת שקוראת לעצמה "מאמנת תזונה " עוברת על החוק כי הוא מטעה אתכם ואתם עשויים לחשוב שהיא תזונאית / דיאטנית בעל רישיון (סעיף 6 לחוק ). מותר לה לקרוא לעצמה כך רק אם היא אכן דיאטנית / תזונאית ויש לה רישיון של משרד הבריאות. מי שאין לו השכלה מוכרת בתזונה יכול לקרוא לעצמו מאמן לאורח חיים בריא ולא יכול להשתמש במילה "תזונה" ואם הוא עושה זאת הרי שאו שהוא עובר על החוק (ויש מלא כאלו) או שהוא דיאטן ואז צריך להיות לו רשיון (קשה לי להאמין שדיאטן לא יציג עצמו כדיאטן אז סביר להניח שההסבר הראשון יהיה הנכון ברוב המקרים). האם אתם יכולים להסיק שאם היא קוראת לעצמה "מאמנת תזונה" אז היא בטח תזונאית / דיאטנית ? ממש לא! לצערי יש מאמנים רבים ומאמנות רבות העושים שימוש בצמד המילים מאמן תזונה כי הוא שיווקי להם אבל אינכם יכולים להניח שהוא בעל מקצוע בתחום התזונה. איך תבררו? פשוט מאוד – כנסו למאגר הדיאטנים של משרד הבריאות והקלידו את השם. אין תעודה ? תגידו לא תודה ! ואם היא "מאמנת לאורח חיים בריא"? מה זה אומר? מבחינת ההכשרה המצב דומה , קורס בן מספר חודשים , אין הכשרה אקדמאית בתחום הרפואי או התזונתי ואין התמחות מעשית בפיקוח משרד הבריאות ( אלא אם כן היא אכן בעלת תואר ראשון במדעי התזונה ואת זה תבררו כי זה לא משתמע) . ההבדל היחיד הוא שמאמנת לאורח חיים לא עשוי לגרום לכם להניח שהיא מבינה בתזונה. עד כמה היא מבינה באורח חיים בריא ?... לא יודעת. תשאלו אם יש לה השכלה אקדמאית בתחום רפואי כלשהו כי עצם האימון לאורח חיים לא אומר כלום . בכל אופן אם מטרתכם היא לשפר בריאותכם באמצעות תזונה או לרדת במשקל חפשו דיאטנית עם רשיון משרד הבריאות.

2. מקור המידע : דיאטנים לומדים במהלך התואר האקדמאי להתעדכן כל הזמן במידע התזונתי המתחדש , לקרוא מאמרים רפואיים ותזונתיים בביקורתיות ולומדים לעשות שילוב של כל המידע והתאמה של המחקרים וההמלצות לחיי היום יום של כל מטופל. מאמנים שעוסקים בתחום אורח החיים ואין להם תואר ראשון במדעי התזונה לא מוכשרים לקרוא את המאמרים האלו ( זה מהות ההכשרה האקדמית בתחום) ולהפכם להמלצות ברורות שניתן ליישם באכילה יום יומית.

לסיכום: אם אתם רוצים לעשות שינוי חיובי באורח החיים, שינוי תזונתי ו/או תהליך ירידה במשקל חפשו דיאטנית מורשה ואם נושא האימון מעניין אתכם אז חפשו כזו שיש לה ברזומה גם קורס אימון או הכשרה פסיכולוגית נוספת.

חשוב לזכור ששיווק מבריק וכריזמטי עשוי לגרום לכם לקנות סדרת ליווי ממישהו שאינו איש מקצוע. אל תוותרו על שאילת שאלות מתאימות כמו האם הוא בעל רשיון לעסוק בתחום.

* בכל מקום בו כתבתי דיאטנית / תזונאית הכוונה גם לדיאטן / תזונאי והכל מקום בו כתבתי מאמנת הכוונה גם למאמן.


איך אני יכולה לעזור לך לעשות שינוי ולרדת במשקל? אני דיאטנית קלינית , בוגרת האוניברסיטה העברית ובעלת הסמכה ורשיון של משרד הבריאות. אני תזונאית ספורט , עשיתי הכשרה ייחודית של מרכז הספורט של בי"ח שערי צדק , דיאטנית גיל מעבר בזכות קורס מצוין שנקרא "רפואת גיל המעבר" של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א ובזכות השקעה רבה במקביל לכל אלו , בהשכלתי הנוספת אני בעלת תואר שני בפסיכולוגיה ובעלת רשיון משרד הבריאות כפסיכולוגית. לדעתי אני בין הדיאטניות הבודדות שיש להן רישוי משרד הבריאות בשני מקצועות רפואיים הדורשים רישוי + הונסיון הרב שלי בתהליכי ירידה במשקל / ירידה בשומן בטני עם נשים במגוון גילאים ובמיוחד גיל המעבר ( גיל 40+) מאפשרת לי להבין טוב יותר ולהתאים טוב יותר את התזונה אליך (ולא אותך אליה... הבדל גדול), גם לאופי שלך !

עזרתי להמון להגיע למשקל שכיף להם בו ואני יכולה לעזור לך גם כן. הנה כל הפרטים - הכנסי כדי לקרוא עוד.



14,327 צפיות
bottom of page