top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

מה יעיל יותר לירידה במשקל? דיאטה דלת פחמימות או דלת שומן?


השאלה הזו מעסיקה כל מי שמנסה לרדת במשקל:

מה יעיל יותר ? להקטין כמות פחמימות או אולי להקטין כמות שומן?

את בטח מכירה לפחות אחת שהורידה מהתפריט לחם, פירות, דגנים ועוד מיני פחמימות והמשקל נשר ממנה , היא רזתה נהדר , נכון?

מצד שני יש שירדו נפלא במשקל עם תפריט דל בשומן שיש בו יחסית הרבה פחמימות.

אז מה באמת עובד יותר טוב כשמדובר בירידה במשקל? האם תפריט דל שומן עדיף או דווקא דל פחמימות?

מחקר חדש שהתפרסם בפברואר 2018 ב JAMA מנסה לענות על השאלה הזו:

במחקר , אשר נמשך שנה, השתתפו 609 אנשים בריאים עם עודף משקל והשמנה , גיל ממוצע של המשתתפים היה 40 .

המשתתפים קיבלו באופן אקראי דיאטה בריאה דלת פחמימות או דיאטה בריאה דלת שומן . המשתתפים קיבלו 22 פגישות אישיות עם דיאטנית וקיבלו הנחיות להעדיף מזון איכותי בהכנה ביתית ולא מזון קנוי, להרבות בירקות ובדגנים מלאים (לפי סוג הדיאטה). לא היתה הגבלה נוקשה בכמות הקלוריות אלא מתן הנחיות כלליות וכלים שיעזרו להם להפחית קלוריות בצורה מתאימה וזה בלי לספור אותן .

מה היו התוצאות?

קודם כל חשוב לציין ש 21% מהמשתתפים לא החזיקו מעמד שנה. די נפוץ בתחום.

התוצאה החשובה במחקר היא למרות שהיה הבדל בכמות הפחמימות והשומן שאכלו המשתתפים לאורך תקופת המחקר לא היה הבדל בכמות הקלוריות והחלבון שצרכו המשתתפים בכל קבוצה ולכן אחרי שנה לא היה הבדל משמעותי בכמות הקילוגרמים שרזו . כמות הקלוריות היא החשובה בירידה במשקל ומכיוון ובשתי הדיאטות הכמות היתה זהה זה לא שינה איזה דיאטה הם אכלו.

כלומר, לאחר שנה הראו תוצאות המחקר ששתי הדיאטות עובדות טוב במידה שווה: אלו שקיבלו דיאטה דלת שומן ( רזו בממוצע 5.3 ק"ג) ואלו שקיבלו דיאטה דלת פחמימה (רזו בממוצע 6 '"ג). להבדל כזה של 700 ג"ר בשנה אין כל משמעות.

תוצאה מעניינת נוספת היא שהייתה שונות גדולה בין אנשים שקיבלו את אותו סוג דיאטה: היו שירדו 32 ק"ג והיו שעלו 10 ק"ג עם אותה הדיאטה ! מכיוון ושתי הדיאטות היו בריאות והתבססו על מזון איכותי שתיהן יצרו שיפור בריאותי דומה.

בגלל שונות זו בין האנשים רצו החוקרים להבין האם אפשר לנבא מראש מי מהאנשים ירזה טוב יותר עם הפחתת פחמימות ומי יגיב טוב יותר לדיאטה דלת שומן? החוקרים שיערו שהבדלים גנטיים או מדדים הקשורים להורמון אינסולין יכולים להסביר את העובדה שיש שמצליחים יותר בדיאטה דלת פחמימות ואחרים בדיאטה דלת שומן. הם השתמשו בסימנים גנטיים מסוימים על פיהם שיערו מי מהמשתתפים יגיבו טוב יותר לדיאטה דלת פחמימות ומי לדיאטה דלת שומן.

אבל השערה לחוד ומציאות לחוד....התוצאות אחרי שנה הראו שלא היה כל קשר בין הסימן הגנטי לתגובה של אותו אדם לדיאטה. בנוסף לא היה קשר בין מידת הירידה במשקל בדיאטה מסוימת ורמות ההורמון אינסולין. כלומר, אי אפשר היה לנבא מי יצליח יותר בדיאטה דלת שומן ומי בדיאטה דלת פחמימות.

האם אפשר לאפיין את מי שהצליח לרזות הרבה במחקר? המשתתפים שרזו הכי הרבה תארו מצב בו הם שינו את מערכת היחסים שלהם עם האוכל, המודעות שלהם לאכילתם הייתה גבוהה יותר, הם בישלו יותר בבית והעדיפו מזון מלא ובריא.

התנהגות כזו הביאה אותם לאכול פחות קלוריות ( בלי לספור קלוריות) ולרזות.

ניתן לומר שההבדל המשמעותי היה בהתנהגות אכילה יותר מאשר סוג הדיאטה!

אז מה המסקנה?

אם את בוחרת לאכול בריא וכמות הקלוריות שאת אוכלת מתאימה לירידה במשקל ,לא יהיה הבדל אם תחליטי להפחית כמות פחמימות או אם תקטיני כמות שומן !

מכיוון והשונות בין בני אדם היא גדולה מאוד , דיאטה בה הצליחה השכנה שלך לא אומרת כלום על הצלחה שלך באותה הדיאטה.

הדיאטה הטובה ביותר היא דיאטה מותאמת אישית וכזו שאפשר להתמיד בה לאורך זמן וכזו שיש בה שינוי של דפוסי החשיבה וההתנהגות הקשורים לאוכל.

כמה מילים מנסיון כדיאטנית: דיאטה מותאמת אישית אליך, דיאטה שבנויה נכון ובריא עם יותר או פחות פחמימות , תעבוד טוב לירידה במשקל אם תתמידי בה.

הנה פרטים על הליווי האישי שלי לירידה במשקל בלי לסבול ובלי להיות רעבה - כאן

הנה המלצות מלקוחות - כאן



bottom of page