top of page
  • טל פלג דיאטנית קלינית

את בתהליך ירידה במשקל ? יתכן ובן הזוג שלך מרזה יחד איתך.


"את לא מאמינה... מאז שהתחלתי תהליך ירידה במשקל בעלי רזה ואפילו יותר ממני...." . כדיאטנית שעוסקת בירידה במשקל אני שומעת את זה הרבה! וזה יתרון גדול, תהליך חיובי של אחד, משפיע ככה בשקט לחיוב על אחר כתוצאה משינויים (לפעמים ממש קטנים) שאפשר לעשות בבית המשפיעים על המשקל.

והנה בפרואר 2018 מתפרסם מאמר המראה בדיוק את זה. החוקרים רצו לדעת האם ירידה מכוונת במשקל של אחד מבני הזוג משפיעה גם על השני שלא מקבל טיפול. המחקר מתפרסם בכתב העת המדעי obesity ומראה שאכן כן, כאשר אחד מבני הזוג ( הרוב היו נשים) נמצא בתהליך ירידה במשקל, גם בן הזוג מושפע.

במחקר זה צרפו החוקרים את אחד מבני הזוג בצורה אקראית לקבוצת תמיכה כמו "שומרי משקל" או לתוכנית ירידה במשקל אותה מנהלים בצורה עצמאית עם הדרכה, בן הזוג ( הרוב היו גברים) לא טופל באף דרך.

חשוב לציין שבטווח זמן של חצי שנה לא היה הבדל משמעותי בין שתי התוכניות , כלומר להרזיה בקבוצה לא היה יתרון על פני קבלת הדרכה והרזיה בעזרת הדרכה , אלו שרזו בקבוצה ירדו כ 5% ממשקלם ההתחלתי ואילו המרזים בעזרת הדרכה בלבד רזו 4% ממשקלם ההתחלתי וזה כאמור בחצי שנה.

עבור בני הזוג זה לא שינה באיזו תוכנית רזתה בת הזוג, עצם זה שהיתה בתהליך גרם לבן הזוג לרזות לפחות 3% ממשקלו ההתחלתי וזה היה מובהק, כלומר לא היה מקרי אלא נבע מעצם כך שבת הזוג היתה בתהליך וככל שבת הזוג רזתה יותר באחת התוכניות כך בן הזוג שכאמור לא היה באף תוכנית הרזיה מסודרת, רזה יותר והמתאם הסטטיסטי היה גבוה מאוד.

נכון שלא מדובר במספרים גדולים של ירידה במשקל אך יש לזכור שכבר ב 5% ירידה במשקל מהמשקל ההתחלתי יש הטבה בתפקודי הגוף כמו רמות סוכר ושומני הדם.

לחוקרים היה ברור שיש השפעה על התוצאה בין הזוגות, אך לא היה ברור להם כלל מה הסיבה ומי משפיע על מי: האם בן הזוג שרזה השפיע על זה שלא היה בתוכנית מסודרת או זה שלא טופל עודד את הראשון ומעצם זה גם כן רזה בעצמו? מה שבטוח, שניהם הרוויחו והמחקר הראה כמה חשובה תמיכה של בן הזוג בתהליך. המחקר הזה מתאים לתוצאות שראו במחקרים קודמים אחרים בעיקר כאשר הירידה במשקל היא בדרך התנהגותית .

חשוב לי להדגיש שאם בן זוגך צריך לרזות אז את לא אמורה להרשם לתוכנית דיאטה בגלל זה או בשבילו, ממש לא! מדוע? כי זה לא ילך. אבל ... אם את מרגישה צורך לעשות שינוי ולרדת כמה קילו שמעיקים עליך יש סיכוי גדול שהשינוי יחלחל הביתה . לגבי תוצאות ההרזיה המתונות יחסית במחקר זה? מנסיוני בשלושה חודשים ניתן לרזות לפחות 5-7 קילו ויש הרבה מאוד גורמים המשפיעים על התוצאות, על כולן אנחנו עובדים בפגישות.

מוזמנים להרשם למועדון הלקוחות שלי ולקבל עדכונים על הרזיה, התנהגות אכילה, ספורט ותזונה ועוד. הרשמה ממש כאן.

 


69 צפיות
bottom of page