• טל פלג דיאטנית

מה ההבדל בין טחינה עם סימון אדום לטחינה עם סימון ירוק ?

אצלי בבית הטחינה עפה בכמויות. הבנים שלי אוכלים טחינה עם כל דבר ואני כמובן מרוצה מהעניין כי טחינה היא מקור לשומן בריא והיא יותר טובה ממיונז , קטשופ ושאר ממרחים תעשיתיים שאפשר לקשט בהם את השניצל.


בינואר 2020 נכנסו לתוקף תקנות חדשות של סימון מזון (בטח נתקלת בכמה תמרורים כאלו) ובעקבותיהן ויש סימן אדום על מוצרים המכילים מעל כמות מסויימת של נתרן / שומן / סוכר ומנגד יש מוצרים המקבלים תמרור ירוק שאומר שהם מכילים רכיבי תזונה בריאים (המתאימים להמלצות התזונה הלאומיות של ישראל שנכתבו עפ"י עקרונות התזונה הים תיכונית הנחשבת כיום לבריאה ביותר). בתור מישהי שעוסקת גם בפסיכולוגיה אין ספק שתמרורים הללו יש תפקיד חשוב בהעלאת מודעות למה שאנחנו קונים ואוכלים ואני לגמרי בעדם.

עד כאן הכל ברור טוב ויפה , נכון? ויחד עם זאת ,אם תלכי בסופרמרקט למדף הטחינה , את עשויה לגלות שיש טחינה המקבלת תו אדום, יש אחרת המקבלת תו ירוק ובהחלט יתכן שתיתקלי גם בטחינה שלא מסומנת כלל. קצת מבלבל וחשוב לי להסביר ולעשות סדר.

אז בואי נבין יחד איך זה שיש טחינה שמסומנת במדבקה אדומה ואחרת מקבלת תו ירוק

לפי התקנות החדשות מוצר עם רכיב אחד בלבד לא חייב בסימון ואם הוא עומד בקריטריונים בריאותיים מסוימים המתאימים להמלצות התזונה הלאומיות הוא יכול לקבל תו ירוק. לכן, טחינה ארוזה הכוללת מרכיב יחיד (שומשום ) ואין לה כל תוספים אחרים יכולה לקבל תו ירוק .


הנה שלוש דוגמאות לטחינה עם תו ירוק : טחינה של בארכה, אחווה ואל ארד. אני בטוחה שיש עוד. אלו דוגמאות.



אבל... אם המוצר כולל יותר מרכיב אחד (לדוגמא אם הוסיפו לו מלח או כל מרכיב נוסף) המוצר כבר לא פטור מסימון ובמקרה הזה עשוי לקבל לתו אדום כי בטחינה יש כמות גדולה של שומן וחלקו רווי (עדין זה מוצר בריא בגלל שיש גם שומן בלתי רווי הקשור להורדת סיכון למחלות שונות). צריך לזכור שהטחינה הגולמית מאוד מרוכזת ויש למהול אותה ולכן ערכי השומן במאה גרם מוצר הם גבוהים. כלומר, אם לטחינה סימן אדום - כנראה שהמוצר מכיל לא רק שומשום כפי שטחינה איכותית צריכה לכלול אלא תוספת מלח / תרכובת אחרת - הסתכלי ברכיבים של המוצר ותדעי.

אם יש תו ירוק, סימן שיש ברכיבים שומשום בלבד והיצרן ביקש תו ירוק ומכיוון וטחינה מוצר בריא ועומדת בהמלצות התזונה , היצרן קיבל תו ירוק.

אם לטחינה אין כלל תו זה אומר אחת מהאפשרויות הבאות: או שהיא מכילה רק שומשום שזה טוב (יש להסתכל ברשימת הרכיבים ) או שהאריזה יוצרה לפני התקנות של ינואר 2020 ומותר ליצרן להשתמש באריזות כאלו עד שיגמר לו המלאי לתקופת ביניים מסויימת ורק אז יהיה חייב לסמן את המוצר ( באדום אם מכיל עוד רכיב חוץ משומשום או בירוק אם יש רק שומשום). אני באופן אישי קונה טחינה עם תו ירוק.

חשוב להדגיש, גם בטחינה שאינה מסומנת (שוב, כי יש בה רק מרכיב אחד ולכן פטורה מסימון) יש שומן רווי ( דומה בכמות לטחינה שכן מסומנת) . העניין הוא רכיב אחד או יותר במוצר.

הנה דוגמא לטחינה עם תו אדום (אני בטוחה שיש עוד, זו רק דוגמא):




מה המסקנה ❓ והיא חוזרת על עצמה כמה פעמים.... 🥑אל תסתפקו בהצהרות על חזית המוצר, הסתכלו ברשימת הרכיבים. 🍓טחינה אמורה לכלול רק שומשום, אין צורך בתוספות. שוב ... הסתכלו ברכיבים (זה בכלל הרגל טוב) 🍍חפשו טחינה עם תו ירוק , זה אומר שיש בו רק שומשום. 🥦שלבו טחינה איכותית בתפריט שלכם כי היא בריאה אך אל תפריזו, בטחינה יש לא מעט קלוריות.

טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון