• טל פלג דיאטנית קלינית

האם ויטמין סי יכול לעזור להתמודד עם וירוס הקורונה?


באחת מקבוצות הנשים בפייסבוק שאלה מישהי האם ויטמין C יכול לעזור להקטנת סיכון ההדבקות או הקלה בסימפטומים של וירוס הקורונה. מישהי אחרת (שאיננה בעלת מקצוע בתחום התזונה או הרפואה) , נתנה לה המלצה הכוללת מינון עצום שעשוי להזיק של ויטמין C. נחרדתי והחלטתי שהכי מועיל יהיה לכתוב על זה פוסט.

אז נתחיל מהסוף...ככל הנראה, ויטמין C לא יעזור במלחמה נגד וירוס הקורונה, הוא לא ימנע הדבקות וכנראה גם לא יקטין באופן משמעותי סימפטומים. הוא חשוב באופן כללי לתפקוד טוב של מערכת החיסון וכבר יודעים שכנראה אנשים בריאים מחלימים מהקורונה ללא סיבוכים.

ויטמין C (חומצה אסקורבית) הוא בעלת תפקיד חשוב במערכת החיסון שלנו , המוקולה פעילה בכמה מנגנונים הקשורים בתפקוד מיטבי של מערכת החיסון, משתתף בייצור הורמונים שונים וכן בייצור החלבון קולגן (חלבון המצוי בעור ובסחוסים).

ויטמין C הוא נוגד חמצון חזק הקשור בהתמודדות טובה עם רדיקלים חופשיים הקשורים במחלות שונות והזדקנות.

חסר בויטמין C קשור בתפקוד נמוך של מערכת החיסון ועליה בסיכון לזיהומים.

הנה סקירה מקיפה שהתפרסמה ב 2017 במגזין Nutrients (הסקירה באנגלית).

ויטמין C מצוי בפירות וירקות ומומלץ לצרוך מהם לפחות 5 יחידות ליום על מנת לקבל כמות נאותה של ויטמין C ורכיבי תזונה חשובים נוספים .

הרעיון שויטמין C עשוי לעזור בהתמודדות עם מחלות חורף נובע מתפקידיו במערכת החיסון. אך זה האם הוא יעיל בקרב מי שלא סובל מחסר בויטמין C ?

האם תוסף ויטמין C עוזר בהתקררות?

במחקר סקירה גדול שהתפרסם ב 2013 סקרו החוקרים מחקרים איכותיים רבים על מנת להבין האם תוסף של ויטמין C עשוי לעזור להתמודד עם התקררות .

המחקר מצא שבאוכלוסייה הכללית תוספת ויטמין C של 200 מיליגרם ליום (לפחות) במהלך כל השנה הקטין את משך זמן ההתקררות בכ 8% במבוגרים ובכ 14% בילדים שזה סביב יום מחלה אחד פחות. שימו לב שמדובר בלקיחה יום יומית כל השנה. רובנו לא נצליח להתמיד בזה.

קיימים מחקרים המראים שלקיחה של מעל 1 גרם ליום (1000 מיליגרם) יעילים עוד יותר בקיצור זמן התקררות אך המחקר מצטט מחקרים אחרים לכאן ולכאן חלקם מראים הטבה בסימפטומים של התקררות וחלקם מראים חוסר יעילות. תוספת ויטמין C לא השפיעה על מספר הפעמים בשנה בה אדם התקרר כלומר לא היתה מניעה.

מחקרים אחרים בהם נתנו נוספת ויטמין C רק עם תחילת הסימפטומים הראשונים של ההתקררות לא הראו יעילות ולא היה הבדל במשך זמן המחלה ועוצמת הסימפטומים בין מי שקיבל תוספת ויטמין C ומי שקיבל פלצבו (כדור דמה).

מהי הכמות המומלצת לאדם בוגר של ויטמין C?

גבר זקוק לכ 90 מיליגרם ליום ואשה לכ 75 מיליגרם ליום. מעשנים זקוקים לתוספת של כ 35 מיליגרם ליום.

מה הכמות הבטוחה של ויטמין C?

הסף העליון הבטוח של ויטמין C הוא 2000 מיליגרם ליום. מעל כמות זו עשויים להיות סימפטומים כמו בחילה, שלשלולים , כאבי בטן ועליה בסיכוי לאבני כליה.

מהם מקורות ויטמין C ?

פירות וירקות חומציים בצורתם הטרייה כמו פירות הדר, קיווי, ענבים, עגבניות ופלפלים.

בחצי כוס פלפל טרי אחד יש כמות ויטמין C של 95 מיליגרם ובתפוז אחד יש כ 70 מיליגרם כך שניתן די בקלות להגיע לכמות הדרושה ממזון טרי (הנה טבלה ). אפשר לומר בוודאות שאם את/ה מגיע להמלצה של 5 יחידות פרי/ ירק ליום אז אין לך חסר בכמות ויטמין C .

מה עם כאלו שאינם אוכלים פירות וירקות?

אפשר להתייעץ עם דיאטן/נית ולקחת תוסף כמו מולטיויטמין הכולל את כל הויטמינים והמינרלים בכמותם המומלצת או ניתן לקחת כדור אחד של 500 מיליגרם ליום.

חשוב לציין שבתקופה זו של חשש מהקורונה יש מי שעשוי לנצל את התקופה למכירת תוספים המתיימרים לחזק את מערכת החיסון והמלצות לא אחראיות ברשתות החברתיות על כמויות עצומות של ויטמין C . ה FDA האמריקאי הוציא אזהרה לחברות מסויימות על הונאת הציבור בהבטחות שווא למוצרים מחזקי מערכת חיסון נגד וירוס הקורונה - הנה הפרסום של ה FDA ורשימת מותגים.

לסיכום:

## שוב המסקנה הנדושה שאם אוכלים בריא וצורכים פירות וירקות טריים אז ככל הנראה אין חסר בויטמין C וצורך בתוסף ויטמין C .

## ככל הנראה מי שמצבו התזונתי טוב, תוספת ויטמין C לא תועיל במניעה של התקררויות או בקיצור משמעותי של זמן מחלה.

## לקיחת כמויות מוגזמות של ויטמין C לא יבטיחו לך הגנה מוירוס הקורונה אבל יש סיכוי שיבטיחו לך אבני כליה ובחילה.

## אכילה בריאה המתאימה לגילך וספורט יחד עם המנעות מעישון תעזור למערכת החיסון של גופך להתמודד טוב עם אתגרים גם אם נדבקת בקורונה.

בריאות לכולם.

טל 0502495252


200 צפיות

טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון