• טל פלג דיאטנית קלינית

הדיאטה החדשה היא בכלל לא דיאטה ויש לה תוצאות מצוינות !


בספטמבר 2018 הודיע חברת "שומרי משקל" העולמית שהיא מורידה את המילה "משקל" מהשם שלה. זה מהלך דרמטי לחברה כזו שכבר מעל 50 שנה מזוהה עם דיאטה ומשקל.

אבל... שלא תתבלבלו, זוהי החלטה עיסקית לגמרי בעקבות העובדה שהטרנד הכי חם בתחום הדיאטה כבר כמה שנים טובות זה המיקוד באורח חיים בריא במובן הרחב שלו ולא רק "דיאטה" ו "משקל". באותו היום עלתה המניה שלהם ב 4.5%!!

אני חייבת לציין מתוך חובה מקצועית שספירת נקודות המייצגות ספירת קלוריות זה בעיני דיאטת שנות ה 80' לגמרי ולא עונה להגדרה (שלי ,חשוב להדגיש) ל"דיאטה חדשה". לדעתי, אפשר לגמרי לנהל את נושא הקלוריות גם בלי לספור אותן ועדיין להצליח לרזות יפה אני נתתי את הדוגמא הזו שהיא משמעותית מאוד מבחינה עיסקית כדי לשקף את הטרנד העולמי הזה המתמקד בהרגלים נכונים ולייפסטייל ולא רק בספירה אובססיבית. האם זה מפתיע? אותי ממש לא. אני מכירה את הטרנד הזה ובהחלט עובדת על פי עקרונותיו כבר שנים רבות ולכן השקעתי עוד שלוש שנים שלמות כדי לסיים גם תואר נוסף בפסיכולוגיה ואני כעת שוקדת על תואר שני בפסיכולוגיה .

אז כמו שציינתי, קיימת מגמה ברורה כבר כמה שנים בה הטרנד הכי חם הוא אורח חיים בריא, מאוזן הכולל לא רק אכילה בריאה יותר אלא הוא חלק מפאזל רחב יותר הכולל בנוסף לתזונה בריאה ונכונה גם פעילות גופנית, שינה איכותית , אוכל פחות מעובד ומתועש וגם פסיכולוגיה חיובית וגישה מציאותית יותר לכל נושא האכילה בה אין "מותר" או "אסור" אלא קבלת החלטות מתי, כמה ולמה לאכול את זה או את זה . והמשקל? הוא עוקב אחרי ההתנהגות שלך ולא הפוך . בהקשר הזה אני חושבת שיעניין אותך פוסט קודם שכתבתי על דיאטה "מספיק טובה" שמאפשרת לרזות בלי לסבול.

כאן צריך להוסיף ולחדד שאפשר בהחלט לאכול בריא ולחיות מאוזן ולא לרדת גרם במשקל ואפילו אפשר לעלות במשקל . איך זה? פשוט כי עדיין החוק המרכזי בהרזיה אומר שאת חייבת להכניס פחות קלוריות מאשר את מוציאה אלא שאם את אוכלת בריא זה כבר קרוב יותר למצב הרצוי כדי לרזות ומשם הדרך קרובה יותר מאשר אכילה איך נקרא לה... "פרועה". לכן חשוב להדגיש שבתהליך ירידה במשקל בגישה הזו לא מדובר על "תאכלי כמה שאת רוצה ותשלימי עם עצמך" , כמו שאמרה לי לקוחה שחיפשה את הגישה הזו אבל רצתה להגיע לתוצאות יפות ולרדת 10 קילו , אלא כן יש דגשים והעדפות וחידודי כמויות והתארגנות מתאימה ותכנון האכילה. מה שאני מנסה להבהיר שאם המטרה שלך היא לרזות אז עדיין צריך לנהל נכון את ההכנסה וההוצאה הקלורית שלך אבל יחד עם זאת בלי לספור אותם, בלי לוותר על אוכל אהוב ובלי לחיות במשטר טרור של "מותר" או "אסור".

זו דרך שכוללת שינוי בחשיבה, זיהוי מחשבות שמחבלות לך בתהליך ושינוי תהליך קבלת ההחלטות הקשורות באכילה שלך וכל זה מאפשר לאכול גם מאכלים שלא נתפסים כשייכים לתהליך הרזיה ועדיין להתקדם יפה בתהליך. אם שמעת על הגישה ההתנהגותית קוגנטיבית ? זה האזור והנה דוגמא לפוסט שממחיש זיהוי חשיבה כזו.

בואי נבין את זה הנושא בצורה קצת יותר רחבה:

קודם כל, המילה "דיאטה" פירושה תוכנית אכילה. הכוונה לתוכנית אכילה שמתאימה למצב מסוים. יכולה להיות דיאטה לעליה במשקל, דיאטה מתאימה לסוכרת וכו'. עם העליה החדה במצבי עודף משקל והשמנה מאז שנות ה 80' הפכה המילה "דיאטה" לשם נרדף לאכילה שגורמת לירידה במשקל , לצמצום, לויתור ובעיקר ... סבל.

אני מניחה שאת המשפט "דיאטות לא עובדות" שמעת וזה גם דורש הסבר כי דיאטות כן עובדות אם המטרה היא לרדת במשקל בזמן קצר ולא לשמור על זה אחכ. אם זו המטרה אז העניין בהחלט עובד כי בדיאטה בה מצמצמים את כמות האוכל והקלוריות הנכנסות כך שיש פער בין הנכנס ליוצא ויהיה גרעון בקלוריות (כלומר אוברדראפט) בהחלט תוביל לירידה במשקל אבל זה יהיה בטווח הקצר בלבד. חודש. חודשיים. כמה חודשים במקרה הטוב.

אז איך הגיעו למסקנה שדיאטות לא עובדות ודרושה אלטרנטיבה? כי הטווח הקצר הוא נקודה בזמן. מה יהיה בעוד חצי שנה? בעוד שנתיים? הרוב עולים את מה שירדו ובמקרים רבים עם תוספת. יש לזה הסברים פיזיולוגיים ויש לזה הסברים פסיכולוגים ובסך הכל זה לא עובד כי אני מניחה שהמטרה של אלו העושים דיאטה כזו היא לא רק לרדת במשקל אלא גם לשמור על התוצאה אלא שהם משלים את עצמם וחושבים שהירידה היא האתגר ואם רק ירדו ויגיעו לאן שהם חולמים הם לא יתנו לתוצאה לחמוק להם מבין הידיים אבל זו אשליה נוראית.

כתבתי בעבר פוסט מעניין על "אשליית החיוביות" ואיך היא קשורה לבריאות ולמשקל שלך.

ומה עם כל הדיאטות שצצות כל פעם...? דל פחמימות... ללא גלוטן... פלאו...רק פירות ... לפי סוג דם ? את בטח מכירה מישהי שרזתה ככה מלא, נכון? אז השאלה מה קרה הלאה? כמה זמן היא שמרה על התוצאה כי המבחן האמיתי הוא הטווח הרחוק ולא הקצר ובטווח הארוך מה שעובד זה רק מה שאת יכולה להתמיד בו. הנה פוסט קודם בנושא "מהי הדיאטה הטובה ביותר כדי לרדת במשקל".

תהליך נכון של ירידה במשקל הוא כמו ריצה למרחק ארוך ולכן חייב להתיחס גם ליום שאחרי ההגעה למשקל בו את מרגישה טוב עם עצמך וההתיחסות הזו חייבת להיות מתחילת התהליך. אף אחת לא יורדת 10 קילו במשקל ורק אחרי ההגעה לתוצאה המיוחלת מתחילה לעבוד על שינוי הרגלים. זה נתפס כמיותר באותו רגע ופשוט לא קורה ומה שנראה אפשרי כשהמוטיבציה בשיאה כי יש עליך משקל עודף נראה אחרת כמה חודשים אחרי שירדת את מה שרצית. הסיכוי להמשיך לשמור על ההישג בלי שינוי הרגלים הוא קטן ביותר ועובדה שהרוב לא שומרים על התוצאות. ולכן ללא שינוי התנהגות, חשיבה והרגלים מההתחלה התוצאות לא ישמרו בטווח הארוך.

לכן חשוב להבין שהדיאטה החדשה שונה מה"דיאטה" הקלאסית גם בתהליך וגם בשמירה על התוצאות . השוס??... היא מצליחה יותר, כיפית יותר, היא טובה לבריאות ומחזיקה מעמד בטווח הארוך ( ולא... לא צריך לספור בה כלום. לא קלוריות ולא נקודות).

בפעם הבאה שאת אומרת לעצמך שאת חייבת להתחיל "דיאטה" ועולה לך בראש תמונה עצובה ואת אומרת לעצמך "למי יש כח לזה...?" , תזכרי שיש "דיאטה חדשה" בה התהליך לא פחות חשוב מהתוצאה .

דברי איתי אם יש לך כמה קילו מציקים או אם את מרגישה שמה שעשית בעבר לא יכול לעבוד עכשיו כי את במקום אחר בחיים הנה פרטים על הקליניקה שלי לירידה במשקל

ואני זמינה בנייד 0502495252


טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון