• טל פלג דיאטנית קלינית

מהי דיאטה "מספיק טובה" שתאפשר לך לרזות בלי לסבול ?


אם תשאלי אותי, " מספיק טוב " הוא המצוין החדש !! ואם זה היה תלוי בי הרי שלדיאטה הכי מוצלחת הייתי קוראת "חמישים גוונים של אפור". העיקר להתרחק מהשחור-לבן המאפיינת אצל חלקינו חשיבה שאומרת "אם אני לא יכולה לשמור מעולה על כל הכללים של הדיאטה ... אז יאללה לא נשמור בכלל".

אז איך זה שאני כדיאטנית מטיפה לבינוניות שכזו במקום למצוינות ולשמירה מוקפדת על כללי הדיאטה שלך? נסיון, יקירתי, נסיון עם הרבה נשים שברגע שאימצו את החשיבה הזו שלא כל חריגה גורמת לעליה חזרה במשקל ולא כל חריגה מפסיקה להם את הירידה במשקל הן הצליחו לרזות נהדר בלי לסבול ובלי לוותר על מה שהן אוהבות וגם הסיכוי שלהן לשמור על ההישג שלהן בטווח הטרוך הרבה יותר גבוה ממי שמקפידה על כל שורה ופסיק בתפריט שלה.

בתחילת דרכי המקצועית (לפני הרבה שנים...) עבדתי כדיאטנית ברשת גדולה לחיטוב והרזיה , עבדתי במהלך השנים בכמה סניפים, ליוויתי ה-ר-ב-ה נשים בתהליך הירידה במשקל ופגשתי עשרות מהן בכל בשבוע. כל לקוחה חדשה קיבלה בתחילת הדרך תפריט מותאם אישית שהיה ברור שאם תקפיד עליו תרד יפה במשקל ובמהלך התהליך שמתי לב שנשים רבות לא אוכלות לפי התפריט מכל מיני סיבות אלא העדיפו לקחת כמה עקרונות משמעותיים אותם יישמו באכילה ועדיין... ירדו מעולה במשקל.

ראיתי את ההוכחה בשטח לכך שלא חייבים תפריט מדויק שכתוב עם מידות ומשקלים ברורים כדי לרדת במשקל. להפך, ראיתי שאצל נשים רבות המשקל היה יותר סלחן מהן. היו הרבה לקוחות שנכנסו לחדר והמשפט הראשון היה "השבוע חרגתי ואכלתי פיצה עם הילדים " או " יצאתי עם חברות וחלקתי מנה של פסטה" וכל מיני משפטים המשקפים את העובדה שהיא לא חושבת שרזתה רק בגלל זה ויחד עם זה כשעלהת על המשקל ראתה שירדה בכל זאת במשקל. זה תמיד הפתיע את הלקוחה וזה עם הזמן זה הפסיק להפתיע אותי. בסוף, זה עניין של פרופורציה ומשולש פיצה אחד לא יהרוס לך שבוע וכך גם לא מנת קינוח בארוחת שישי. זה חוק ה 80-20, אם את רוב הזמן שומרת יפה אז ה 20% לא בהכרח יהרסו.

ואיך הלקוחות שלי קיבלו את הרעיון המופרע הזה שהאפור מנצח ? היו לקוחות שלהתובנה שזה לא "הכל או לא כלום" גרם להן להקלה אמיתית כי הן חיו שנים עם הרעיון שאם זה לא בדיוק בדיוק בדיוק אז זה לא שווה ולצערי יש מסגרות דיאטה שמעצימות את הרעיון הזה ויש אחרות שחיפשו את הגבול וחרגו כל פעם יותר ויותר כדי לראות איפה תעצר להן הירידה במשקל והיא אכן נעצרה והיה צריך למצוא את הפרופורציה הנכונה כדי להתקדם בכל זאת.

כבר שנים רבות שאני עובדת בקליניקה פרטית משלי ובפגישה הראשונה עם כל לקוחה (פגישה ארוכה יש לציין, שעה וחצי) אנחנו מתכננות יחד סדר יום תזונתי על פי האוכל שהיא אוהבת , סדר יום וכמובן מטרת המשקל אותה אנחנו רוצות להשיג. " זו רק דוגמא אחת מיני רבים לאיך שהיום שלך יכול להראות מבחינת אכילה לירדה במשקל" אני מבהירה. "את לא חייבת להיצמד לזה, קבלי השראה מרוח הדברים כמו חלוקה על פני היום, מגוון האוכל וכדומה". והמשקל? ברוב המקרים מתקדם יפה ומה שהכי חשוב לי שהחוויה של הלקוחה היא שטעים לה וקל לה (והנה כמה חוות דעת של לקוחותי המדהימות... רק מניחה כאן).

אז אני מקווה ששימחתי אותך שיש גישה שפויה שעובדת ובכל זאת, לפני שאת הולכת "לעגל כמה פינות" (תרתי משמע) חשוב לי להבהיר כמה הבהרות:

1. כן זה ברור שככל שתקפידי יותר ותהיי יותר מדוייקת... כך הסיכוי לירידה במשקל גדולה יותר וטובה יותר. לגמרי ברור. כמו כן ברור שככל שתעגלי יותר פינות קצב ההרזיה שלך יפגע ויהיה קטן יותר ואם תגזימי אז בהחלט עשוי להיות מצב שלא תרדי כלל במשקל. כשאני אומרת "מספיק טוב" אני מתכוונת לעגל פינות איפה שזה ממש נחוץ לך כדי להצליח להישאר במסלול כי אחרת תשארי מתוסכלת או תשלמי מחיר חברתי ( כי אי אפשר לצאת למסיבת יום הולדת לחברה הכי טובה ולשבת עם צלחת ריקה, נכון?) או כל מצב בו אם תהיי בהימנעות בגלל הדיאטה עליה את שומרת יהיה לזה מחיר שיוביל למחשבה של " בשביל מה אני צריכה לסבול ולעזאזל עם הדיאטה" ... והנה נגמרה לה עוד אחת אחרי שבועיים, לא ככה?

2. הבהרה שנייה היא שכדי למצוא את הגוון האפור שלך צריך לחפש אותו. אם את בתהליך מסודר בו את נפגשת עם הדיאטנית כל שבוע ומנסה ללכת לפי תפריט מדויק , אני מזמינה אותך לחרוג ממנו כשזה מצדיק ולבדוק האם עדין הירידה נמשכת. אני בטוחה שתופתעי.

3. תזכרי שהכל עניין של כמויות : גם אם אכלת פיצה עם הילדים יש הבדל אם אכלת משולש אחד או שלושה. גם אם פחות הקפדת בארוחה מסוימת יש הבדל אם אמרת לעצמך שבארוחה הבאה תהיי יותר מדויקת ובין מצב בו אמרת "אם כבר אז כבר...". אני קוראת לזה "אסטרטגיית הקטנת נזקים" והיא עובדת טוב. ההבנה הזו מאפשרת לצאת לנופש ולא לעלות , מאפשרת לעבור את החגים בכיף ולא להשמין ומאפשרת לשחרר את הדיאטה מדי פעם ועדין לרדת במשקל.

4. חשוב להיות במעקב של המשקל . על מדידה עצמית של המשקל כתבתי בעבר פוסט חשוב שאני ממליצה לך לקרוא - הנה הלינק אליו. גם אם את לא מדוייקת בשמירה על צורת האכילה הנדרשת ממך כדי לרדת במשקל חשוב שתדעי איך המשקל מתקדם ואז תוכלי לפתח מן תחושה כזו של מה מידת החריגה שאת יכולה לאפשר לעצמך ועדיין להתקדם בתהליך הירידה. דווקא כשיש שבוע מאתגר לא הייתי ממליצה להימנע מהשקילה הקבועה כי כפי שציינתי קודם ואני רואה את זה המון בקליניקה- המשקל לפעמים יותר סלחן ממך וחשוב שתכירי את המצבים האלו.

5. אני תמיד ממליצה לעשות את התהליך במסגרת ובליווי כדי שאם אין התקדמות בירידה במשקל וזה יכול בהחלט לקרות זה לא יזרוק אותך החוצה מהתהליך כי מוטיבציה זה דבר זמני ומסגרת מאפשרת לך להישאר בתהליך ולדייק את מה שדרוש כדי שיהיו תוצאות.

6. היתרון ההכי חשוב מבחינתי של הגישה הזו היא השמירה על התוצאות בטווח הארוך. כשלא צריך לחיות ב"אסור" ו- "מותר" אלא החשיבה היא על הכמות וכאשר חריגה היא חלק מהתהליך השמירה על התוצאות בעתיד קלה יותר. בעתיד, לא תזכרי אם ההרזיה לקחה לך חודש יותר או פחות, את תזכרי את החוויה. וזה מאוד חשוב (מבטיחה על זה פוסט נפרד!).

בקיצור... אפור יקירתי. השאלה רק באיזה גוון?? יש 50 כאלו.

אם את מאלו שמעדיפה גמישות ולא נוקשות, מעדיפה ללמוד שבדיאטה האפור מצליח יותר מהשחור והלבן ורוצה לחפש את האפור שלך שיאפשר לך גם לרזות וגם לא לסבול כדי לרזות כמה קילו אז את מוזמנת ליצור קשר בנייד 0502495252

#ירידהבמשקל #הרזיה #דיאטנית

טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון