• טל פלג דיאטנית קלינית

נוסעת לחופשה בחו"ל עם מתבגרים? צפוי טיול בר מצווה בקיץ ואת חוששת לעלות במשקל? הנה כמה טיפים !


חופשת קיץ בחו"ל עם ילדים היא תמיד מאתגרת אבל חופשת קיץ בחו"ל עם ילדים מתבגרים מאתגרת הרבה יותר, במיוחד אם את בתהליך ירידה במשקל או כבר בתהליך שמירה על ההישג או כמה הגיוני... פשוט לא רוצה לעלות במשקל.

למה זה מאתגר כל כך? כי "אני רעב" זה ה"משעמם לי" או ה"מתי מגיעים" של המתבגרים (לפחות אצל בנים). זה גיל שהם רעבים יותר וכל שעתיים בערך צריכים ארוחה משמעותית וזה אומר שמתעסקים הרבה עם אוכל ואוכלים בשעות שאת לא תמיד רגילה לאכול בהם , כי רבים מהם מעדיפים המבורגר וציפס או מנה גדולה של פסטה או פיצה וזה לא תמיד סוג המסעדות שאת היית בוחרת אם היית בלעדיהם באותו מקום ועוד כל מיני שהתוצאה שלהם היא יותר אוכל ולא תמיד מהסוג שאת מעדיפה.

הנושא הזה מדובר אצלי בקליניקה כבר זמן רב כי חלק גדול מהלקוחות שלי הן אמהות למתבגרים ורובן נוסעות בקיץ לחופשה משפחתית או טיול בר מצווה מתוכנן ומוקפד שכולל לפעמים מגוון מלונות ומקומות ואפילו שייט כזה או אחר בו הכל כלול וכבר כמה חודשים מראש אני שומעת על החשש שטיול כזה יקטע את רצף תהליך הירידה במשקל או יגרום להן לעלות חזרה במשקל . אני מבינה לחלוטין את החשש ויכולה לראות מצוין איך זה קורה בפועל , גם כי אני עצמי אמא לשלושה בנים מתוכם שניים עמוק בגיל ההתבגרות וגם כי לי אישית שמירה על המשקל הוא דבר סופר חשוב.

אז הנה אני עושה ככה רשימה מגוונת של כמה מהעצות שאני נותנת ללקוחותי ואם תיישמי אפילו את חלקם אז סביר להניח שלא תעלי במשקל .

אז הנה כמה כללים שאני באופן אישי מקפידה ליישם בטיולים עם המתבגרים שלי בחול. זיכרי שלא הכל מתאים לכולם וזה לא "הכל או לא כלום". גם אם מצאת סעיף אחד שגורם לך לחשוב "או.. הנה... את זה אני יכולה בקלות" אז דיינו:

1. הסעיף הראשון רלוונטי לשלב התכנון ובחירת המלונות. ברור לי שלא תמיד זה אפשרי ויש שיקולים רבים ומורכבים אבל אם אפשר עדיף לקחת מלון דירות / קלאב ברמה גבוהה שיש מטבחון מאובזר המאפשר להכין לבד את אחת הארוחות לפחות ולחסוך כך ארוחת מסעדה אחת ביום. אפשר גם לשלב ולקחת מלון שיש בו גם אפשרות להכנה עצמית וגם חדר אוכל ולהחליט במקום. מטבחון לא מצמצם את אפשרויות האוכל אלא דווקא מרחיב אותן למזון יותר מוכר כי אפשר לחפש סופרמרקט קרוב ולהכין ארוחה טובה וזולה יותר כספית וקלורית עם איכות טובה יותר מאשר מסעדות. בחופשות המשפחתיות שלנו ,לפחות בחלק מהמלונות (אם זה טיול ארוך ומחליפים אזורים ומלונות) אנחנו מכינים לבד את ארוחת הבוקר ובהמשך היום אוכלים במסעדה / מסעדות.

2. ואם בכל זאת יש בופה בוקר במלון ? הכל טוב, הנה כמה כללים שיעזרו לך: בטיול קצר של כמה ימים, לא יקרה כלום אם תאכלי אחרת, אבל בטיול של מעל שבוע / עשרה ימים זה כבר יכול להיות משמעותי יותר למשקל שלך. אז אם אוכלים את ארוחות הבוקר בבופה מלון יש לי כמה כללי מפתח: ראשית אני ממליצה להקפיד לאכול מקורות חלבון : כמו גבינות ( גם אם הן שמנות, בגבינות שמנות יש חלבון ושומן ולשומן יש אפקט משביע) , הכמות תעשה את ההבדל ואפשר לקחת קצת מכל דבר. חלבונים נוספים שכדאי שיהיו בצלחת הבוקר הם ביצה , יוגורט ( שיכול לתפקד כגבינה לבנה מצוינת במדינות בהם יש יוגורט ואין גבינה למריחה), סלמון מעושן או טונה . אל תוותרי על הפחמימות, לפחות לא הטובות בהן, זה לא הזמן, העדיפי שתי פרוסות לחם מלא כדי להיות שבעה או פחמימה אחרת. יש שנמנעות מגבינה שמנה ומעדיפות ממרחים אחרים אז הנה זה הולך להפתיע אותך - עדיף למרוח גבינה שמנה מאשר חמאה או ריבה. אפשרות נוספת לארוחה כיפית זה פירות חתוכים שיכולים להשתלב טוב עם יוגורט כקינוח בריא במקום מאפה או להוות תחליף לחם. ואל תבזבזי קלוריות על שתיה ...ותרי על מיצים. שתי מים.

3. אז סיימנו את ארוחת הבוקר ויוצאים ליום שלם בחוץ, לא כך? קחי משהו לדרך. אני למדתי בטיולים עם הבנים שלי שאם אני לא רוצה שעה אחרי שיצאנו לחפש כבר מקום לאכול, עדיף לי להצטייד בפירות וכריכים כדי שהמסעדה תהיה באמת בצהריים ולא סוג של בראנץ'. הכיני כריכים עם ממרחים שאתם אוהבים ואל תשכחי להכין גם לעצמך כריך משביע וטעים שיעשה לך חשק לאכול אותו . אחד הדברים השימושיים ביותר שאני זורקת במזוודה זה נייר עטיפה לסנדוויצים , נילונים כאלו קטנים וחבילה של כפיות פלסטיק. זה לא שוקל, זה לא מתקלקל וזה חוסך לי לחפש אותם בסופר לא מוכר.

4. בהמשך לסעיף הקודם ההמלצה הכי טובה שלי לטיול כזה היא תדאגי לא להגיע למצבי רעב. זה נכון תמיד אם את כזו שהמשקל חשוב לה וזה חשוב במיוחד בטיול מהסוג הזה . דווקא בגלל שעשוי להיות חוסר תאום בין השעות שהם רעבים לשעות שאת רגילה לאכול בהם, אל תגיעי למצבים בהם את רעבה. אם יהיה לך כריך ופירות תוכלי לתדלק עד המסעדה בצורה סבירה ולבחור בשיקול דעת. לדעתי להגיע למסעדה (עם מתבגרים ) רעבה זה לא צירוף ככ מוצלח.

5. אז הגענו לשלב המסעדה ? הנה כמה רעיונות : * תני עדיפות לחלבון כמו עוף / חזה עוף / סטייק בקר וירקות , אם זו מסעדת המבורגרים אפשר לקחת המבורגר ( את הקטן, זה הרי לפי משקל) בלחמניה, עם סלט במקום צ'יפס/ תפוחי אדמה למיניהם / אורז ( הלחמניה תהיה מקור הפחמימה וזה מספיק וגם לא כזה נורא כפ שנוטים לחשוב), אפשר לקחת המבורגר עוף או המבורגר סקיני מבשר רזה ויש אפילו מיני המבורגרים ואז נגיד שניים עם סלט יכולים להספיק? * חפשי בתפריט מנות מופחתות שומן / סוכר או לפי נקודות של שומרי משקל או מנות עד 500-700 קלוריות : בארה"ב אפשר למצוא הרבה מאוד מקומות שהתפריט שלהם כולל מנות מסומנות כמופחתות ( פשוט לשאול את המלצר), או מנות שהן עד כמות קלוריות מסוימת . בניגוד למה שחושבים אלו לא מנות דיאטטיות אלא פשוט מנות בגודל סביר יותר מהמנות האחרות ומנות שלא שדרגו אותם ברטבים / גבינה צהובה וכל מיני שדרוגים אחרים שמערימים מאות קלוריות. אל תהססי לנסות, מנסיוני בשנה שלמה של חיים באזור בוסטון כל המנות מהסוג הזה שהזמנתי היו טובות . * אל תתפתי לעסקיות, העדיפי מנה אחת עיקרית וזהו: המנה צריכה להיות טעימה ומזינה ולהשתלם קלורית לא כספית. ממליצה לא להתפתות לבופה ולא לעסקיות. * תזמיני לך מנה משלך! אני שומעת נשים שאומרות "המנות גם ככה מאוד גדולות והילדים לא יסימו את הכל"... נו? אז מה? זה אומר שאת צריכה עכשיו שניצלונים וצ'יפס? ההעדפה שלהם ושלך היא לא אותה אחת ולאכול את השאריות שלהם מבטיחה לך עליה נהדרת במשקל. * אפשר מדי פעם קינוח. בטח שאפשר. אבל אם את מעדיפה לא לגעת בקינוח תזמיני לך שתיה חמה ותבקשי שיגיע לפני הקינוח של הילדים. כדור גלידה או ארטיק יכולים להיות קינוח הרבה יותר כיפי והרבה פחות קלוריות מעוגת שוקולד חמה וכבדה !

* אם בכל זאת יש בופה? ... פה "שיטת הצלחת " עובדת טוב : קחי צלחת אחת וזהו. מלאי מה שאת אוהבת והסתפקי בזה. שיטה נוספת היא לקחת חלבון (בשר/ עוף / דג / אפשר גם וגם) וירקות ולוותר על פחמימות מבושלות כמו אורז / תפוחי אדמה ושות'. * כלל הזהב החשוב ביותר .... שתי מים. לא מיצים. (נכון שאני חופרת בנושא? הרבה נופלות פה... )

6. אם את מהמתעמלות (כמוני) והחופשה ארוכה, כדאי לקחת איתך בגדי ספורט ולמצוא את ההזדמנות לעשות הליכה מוקדם בבוקר או אם חוזרים לשלב התכנון לחפש מלון שיש בו חדר כושר. הפעילו בטיול אפליקצית ספירת צעדים . זה גם כושר. אצלינו עובד טוב.

7. מה עושים בקרוז? או בקלאב הכל כלול? ... על ארוחת בוקר דיברנו. חשוב להקפיד על סדר של שלוש ארוחות. לא חייבים כל שעה קפה ומאפה. אם כבר העדיפי פירות. ארוחות צהריים טערב כמו שהצעתי בסעיף הבופה. כן, זה עובד! מנסיון .

אני חושבת שהקפתי את רוב הנושא. הכי חשוב לזכור להסתכל על כל ארוחה בנפרד ואם אחת היתה פחות הבאה תהיה יותר. אף אחת לא משמינה בטיול כזה משלושה צ'יפסים שסחבה מהצלחת של הבן שלה ולכן חשוב שתסתכלי על התמונה הכללית בטיול ולא על הפרטים הקטנים.

מאחלת לך טיול קיץ מהנה ומשפחתי.

נ.ב.... אני ממליצה למי שחוששת מעליה במשקל להיכנס למסגרת לפני הנסיעה.

מוזמנת ליצור קשר איתי בנייד 0502495252 או בטופס הבא - כאן

#קיץ #ילדים #איךלאלעלותבמשקל #חופשה #מתבגרים #ארוחתבוקר #ארוחהבמלון #בופה #טיוללחול

טל פלג - דיאטנית קלינית | ירידה במשקל | דיאטה מאוזנת | שינוי חשיבה והתנהגות

רח׳ הנשיאים 8, הוד השרון

© 2018, כל הזכויות שמורות לטל פלג

עיצוב האתר: ענת בילינסון