• טל פלג דיאטנית קלינית

איך לעבור את פסח בלי לעלות במשקל ?


אני שמחה כשמגיע פסח. אוהבת את מזג האויר ואת תחושת ההתחדשות, יש לי חשק כל שנה מחדש להעיף רהיטים ישנים, לסדר את הארון מחדש ולעשות משהו אחר. לא תמיד זה מצליח אבל הכוונה בהחלט קיימת.

אני רוצה לשתף בכמה רעיונות שעולים בפגישות שלי עם לקוחותי לקראת פסח. יש רבים שאינם מוטרדים מהחג ומצד שני לקוחות רבות חוששות מהשפעתו על תהליך ההרזיה שלהם. מאוד משתנה מאחד לשני .


אז איך עובדרים את פסח בקלות במהלך תהליך ירידה או שמירה על משקל?

קודם כל - צריך לדייק את המטרה, מה בדיוק המטרה שלך בפסח הזה מבחינת המשקל ?

בפסח - המטרה צריכה להיות שמירה על משקל יציב . יש אפשרות שלישית ל "ירידה במשקל" או "עליה בחג" והיא שמירה על מצב יציב . כשאני מעלה את הרעיון בפני לקוחה זה לא תמיד מתקבל בחיוב. " מה פתאום, אני רוצה לרזות, אז מה אם יש חג". "גם לשמור על משקל יציב בשבוע החג דורש מאמץ מסוים אבל יהיה לך קל יותר" אני עונה. "יעבור החג, תמשיכי הלאה מאותה נקודה במקום לטפל בכמה קילו שכבר היו מאחוריך." מה שעומד לנגד עיני זה לא הפסח הזה דווקא, אלא הפסח הבא וזה שאחריו ואלו שיבואו אחריו. אם תשמרי הכי טוב שאת יכולה בפסח ותרדי נגיד כמה מאות גרמים, בפסח הבא את תגידי לעצמך שזה בלתי אפשרי להתנהג ככה ולא תהיה לך דוגמא או חוויה של מסוגלות לשמור סביר בפסח ללא עליה. אז לטובת החגים הבאים, גם אם את בתחילת תהליך והמוטיבציה בשמיים אפשר להרגיע לשבוע ולהנות מהחג.

אז מהן ההנחיות הכי פרקטיות לפסח ?

להגביל מצות - אפשר ורצוי להסתדר עם תחליפים , ממליצה לך כמה שפחות להתחכך עם מצות.

חשוב לשמור על מצב שובע : מזון משביע הוא בעל נפח גדול אבל עם מעט קלוריות כמו פירות וירקות וסלטים ומרקים .

כמו כן מומלץ לשלב חלבון בכל ארוחה כדי להגביר תחושת שובע ( לדוגמא גבינה (עד 5%) או ביצה קשה , מוצרי עוף / הודו/ דגים). הקפידי על שתייה רבה של מים. מים תורמים למלאות ומגבירים שובע.

מצה זה לא קינוח : אל תהפכו את המצה לקינוח ,מצה עם שוקולד או ריבה כוללת כמות קלוריות גבוהה. גם עוגיות הפסח המבוססות על שקדים, אגוזים, קוקוס וכו, מכילות הרבה שומן וקלוריות.מה עדיף? עדיף לקנח בפרי או סלט פירות , גלידה או קרטיב מרענן או מעדן חלב מופחת קלוריות ואפשר גם חטיף אנרגיה עד 100 קלוריות.

פסח זו הזדמנות לאכול יותר ירקות פירות ומוצרי חלב: מזג האויר מתחיל להיות אביבי ואפשר להכין "מוזלי" הכולל יוגורט 1.5% שומן (לבן) ולחתוך לתוכו פרי. יש מעדני חלב דיאטטים מצויינים וסבירים בקלוריות.

חופש, הילדים בחופש, קשה לשמור על סדר יום מאורגן ? הקפידו לאכול ארוחת בוקר עם הילדים ואף משהו קטן לפני שיוצאים מהבית. זה חשוב לכולכם.

זוזו !! צאו להליכה באזור המגורים או ליד הים או בטבע. גם הליכה באזור המגורים יכולה להיות מהנה ויעילה ועדיפה מכלום. אפשר לקחת אתך ילד עם אופניים ולהרוויח חינוך לבריאות וזמן איכות.

הלילה הזה בלבד - מאכלי החג צריכים להיות חלק מארוחת ליל הסדר והחג וזהו. אין סיבה שיופיעו להם בכל השבוע. ארוחת החג יכולה להיות ארוחה חופשית , לא יקרה כלום למשקל - הבטחה שלי. הבעיה מתחילה כשלוקחים הביתה אוכל לכל השבוע ואז אוכל שמן ועתיר קלוריות הופך להיות חלק מכל הארוחות הבאות. אם מארחים - חלקי את השאריות לכולם, אם מתארחים - אל תיקחי!!

נסו להימנע מטיגון - השתדלו לבשל / לאפות ולא לטגן. גם ללא פסח, טיגון משלש את כמות הקלוריות והמזון המטוגן מכיל הרבה שומן.

מה עושים בערב החג ?

לא לצום מהבוקר כי בערב צפויה ארוחה גדולה- מומלץ לאכול ארוחות קטנות ותכופות וארוחה קטנה נוספת לפני ארוחת החג (הרי גם אצל החילונים הגמורים, עד שמגיעים לאוכל לוקח ה-ר-ב-ה זמן) על מנת להגיע לארוחה הבעייתית לא מורעבים.

בארוחת ליל הסדר : מדובר בארוחה מגוונת ועתירה, החליטו מראש על מה אתם מוכנים לוותר ועל מה לא. יותר קל להתכונן מראש.כשנמצאים מול שולחן עמוס הרבה יותר קשה לקבל החלטה.

הנה כמה רעיונות:

# התרחקו מהחרוסת ומהמצות -

חבל לדחוס כמה מאות קלוריות עוד לפני שהגיע האוכל השווה, לא?

רוצה לנשנש משהו ... כן ביצה קשה וכן חסה. מומלץ שיהיה גם סלט ירקות (מעט שמן, גם אם זית), ירקות חתוכים.

# תנו עדיפות לחלבון : בשר / עוף / דגים / קטניות

תנו עדיפות למנות הבשר / עוף / דגים על פני אורז תפוחי אדמה.

קשה לוותר ? קצת מכל דבר.

# בטח קינוח -

אפשר לשלב וליהנות מקינוח , מנה אחת שלך לגמרי. אם יש כמה, צריך לבחור את זו שהכי אוהבים .

# הרבו בשתייה של מים או דיאט.

ממליצה לשתות מים / סודה / דיאט לאורך כל הארוחה , זה ממלא ולהגביל את כמות היין.

# אל תישקלו .

אני שומעת מלקוחות רבות שהן נשקלות כל יום , זה חסר טעם בכלל ובטח בשבוע של פסח, כי אתם עשויים לראות תנודות משמעותיות של נוזלים וזה לא משקף את המצב האמיתי. הישקלו לפני הפסח וחיזרו על זה שוב רק כמה ימים אחרי שחוזרים לשגרה.

שיהיה חג אביבי ושמח.

אשמח לעזור לך לרדת במשקל בהתאמה מדוייקת לסדר יומך ואוכל אהוב , בלי לסבול ובלי רעב.

אני בנייד 0502495252

הנה פרטים על תוכנית הליווי האישית שלי בקליניקה או בזום - כאן