• טל פלג דיאטנית

מה גורם לנו להניח את המזלג ולהפסיק לאכול?

מהו הרגע בו אנו מחליטים להפסיק לאכול את ארוחת הצהרים או את ארוחת שישי?

מהם התהליכים הגורמים לנו להחליט "די! אני שבעה ולא בא לי יותר ממה שיש לי בצלחת?"

נכון שזו שאלה ממש מעניינת? לפחות אותי...




אחת החוקרות המעניינות שאני עוקבת אחרי המחקרים שלה כבר שנים רבות היא פרופסור ברברה רולס מהמחלקה למדעי התזונה של אוניברסיטת פנסילבניה. פרופ' רולס היא אחת הכותבות של מאמר מעניין ביותר שהתפרסם ביולי 2021 במגזין המדעי Physiology & Behavior (פיזיולוגיה והתנהגות), לחובבי המאמרים הנה לינק .


המאמר מפרט את הגורמים לכך שאנחנו מחליטים להפסיק לאכול בארוחה מסויימת, מגיעים לרגע בו אנחנו אומרים "זהו סיימתי" . מסתבר שהפסקת הארוחה תלויה בכל מיני גורמים שחלקם ביולוגיים וחלקם התנהגותיים וזה בנוסף לכך שיש חשיבות להקשר ולסביבה של הארוחה כמו לדוגמא עם מי אנחנו אוכלים, האם זו ארוחה בעבודה או ארוחת שישי וכדומה.


מסתבר שקיימים חמישה גורמים שונים המשפיעים על הרגע בו אנו מניחים את המזלג ומפסיקים את הארוחה. כל אחד מהגורמים משפיע שונה על כל אחד מאיתנו ובסוף זה שילוב של כמה גורמים יחד:

  1. הכמות שתכננת לאכול : אנשים רבים מפסיקים לאכול אחרי שהגיעו לכמות המתוכננת שלהם למרות שהם מסוגלים להמשיך . כלומר, אם אכלתי את הכמות שתכננתי לאכול יש סיכוי טוב שאסיים או אתקרב לסיום הארוחה. זה בעיקר חשוב אם את/ה בתהליך ירידה במשקל, תכנון כמו מה אני הולכת להזמין ( אפשר למצוא כל תפריט מסעדה באינטרנט) , כמה משולשי פיצה אני מרשה לעצמי וכדומה יכולה לעזור להפסיק את הארוחה בשלב הזה.

  2. מודעות עצמית : הכוונה מודעות הן לתחושות הגופניות של מלאות ושובע והן להשפעה סביבתית / חברתית כמו לדוגמא מודעות לכמות הנאכלת (לשים לב כמה כבר אכלתי) יכולה לגרום מבוכה אם אני אוכל כמות גדולה ממה שמקובל (למרות שאני ממש רוצה) ותחושת המבוכה גורמת לאנשים רבים להפסיק בנקודה זו. או לדוגמא מודעות לנושאים נוספים כמו לסוג המזון שאני בוחרת לשים בצלחת ומודעות להתנהגות שלי ביחס למוטיבציה הקשורה לאכילה ( אם אני רוצה לרזות לדוגמא).

  3. ירידה במידת המשיכה של האוכל : ככל שאנחנו מתקדמים באכילה, מרגישים מלאות כך המזון פחות מושך אותנו, לפעמים הוא אפילו מרגיש פחות טעים ובשלב זה יותר קל להפסיק את האכילה לעומת מצב בו אנו רעבים .

  4. סיפוק גופני מהאוכל: הכוונה לתחושת מלאות והסיפוק הגופני המתלווה לאכילה. ככל שאנו חשים מלאות גם הנאה מהאוכל והסיפוק הגופני ממנו יורדת. זו הסיבה הכי נפוצה להפסקת אכילה. מלאות גופנית וסיפוק , אפשר לומר תחושת שובע.

  5. ירידה בסדר העדיפות של אכילה: כשאנחנו מלאים כבר, האכילה נמצאת בסדר חשיבות אחר, אנחנו פחות עסוקים במחשבות על מה ומתי אוכלים. סה"כ הגיוני. זה כבר לא דחוף.

חשוב לזכור שעל כל אחד מאיתנו משפיע יותר גורם אחר, סהכ כולם מושפעים מכל הגורמים אבל לא באותה מידה. אני ממליצה לכל אחד לחשוב עם עצמו מה משפיע עליו באופן מיוחד, אלו תובנות חשובות למי שמרגיש שהוא אוכל יותר מדי בארוחות ורוצה לצמצם.


למה חשוב להבין מה גורם לך להפסיק את האכילה?

כי אם יש מטרה לרדת במשקל או לשמור על משקל יציב זה עוזר להבין מה יכול לעזור לרסן את גודל הארוחה.

כדי לפתח מודעות טובה יותר לנושא האכילה ומה משפיע עליך לאכול / להפסיק לאכול.

חלק ממודעות אכילה בריאה והתנהלות הקשורה לשמירה על משקל יציב.


איך אני יכולה לעזור לך לרדת במשקל ?

בהתאמה מדוייקת של המלצות וכלים שיעזרו לך לרדת במשקל עם אוכל מועדף, בלי להיות רעבים

אני בנייד 050-2495252 אפשר לשלוח ווטסאפ