• טל פלג דיאטנית

אילו תכונות קשורות להצלחה בתהליך ירידה במשקל?

כולנו יודעים שעל מנת לרדת במשקל ולשמור על ההישג לאורך זמן יש להכניס פחות קלוריות ממה שמוציאים. זה לא חדש ולא מפתיע אף אחד. אבל.... שאלת מליון הדולר היא איך מייצרים התנהגות עקבית , כזו שלאורך זמן רב תעזור ליישם את זה? אפשר לגמרי לומר שפה האתגר הגדול!

יש לא מעט מחקרים שמראים שההבדל בין מי שמצליח לייצר התנהגות שמאפשרת לו לרזות ולשמור על ההישג שלו זמן רב אחר כך ובין מי שלא מצליח לעשות זאת נמצא במרכיבים פסיכולוגיים יותר מאשר גופניים.






לכן, השאלה המעניינת היא מה מאפיין אנשים שמצליחים טוב יותר מאחרים לרזות ולשמור על משקלם ?

התשובה היא מורכבת, אין פה שחור לבן. אנשים שונים זה מזה בכל מיני מרכיבים פסיכולוגיים הקשורים בהצלחה של תהליך הירידה במשקל ( ואורח חיים בריא באופן כללי ) , אחד המרכיבים המוכחים הם התכונות של כל אחד .

מחקר מעניין (לינק כאן ) בוחן את הנושא הפסיכולוגי של הירידה במשקל וסוקר 35 מחקרים אחרים בתחום ומראה שאנשים שמצליחים לרדת במשקל ושומרים לשמור על ההישג לאורח זמן חולקים מספר תכונות שעוזרות להם להצליח:

  1. מוטיבציה פנימית גבוהה : זה אומר שאת/ה עושה את מה שאת/ה עושה כדי לרדת במשקל מתוך מנוע פנימי ולא כי מישהו אמר לך או בשביל תמריץ חיצוני כמו תמונה באינסטגרם שתקבל לייקים או בשביל לצבור נקודות באפליקציה שתיתן לך כמה אחוזי הנחה איפה שהוא אם תעמדי ביעד (זו דוגמא קלאסית לתמריץ חיצוני). אנשים אלו נהנים מכך שהם מצליחים לשלוט בבחירת האוכל והרצון לרדת במשקל הוא בעל משמעות וערך עבורם. במקרים רבים לא תהיה להם תחושה של "אני מפסיד/ה " בזה שויתרתי על קינוח או מסעדה אלא תהיה להם תחושה של סיפוק ושליטה מכך שהם קידמו את המטרה שהם רוצה להשיג. מוטיבציה היא כח פסיכולוגי להשגת מטרה והיא עוזרת ליצור התמדה בהתנהגויות שמקדמות בריאות וירידה במשקל גם כי עצם ההתנהגות הזו גורמת להרגשה טובה ולתחושת שליטה.

  2. תחושה גבוהה של מסוגלות עצמית: מסוגלות עצמית היא אמונה ביכולת העצמית להצליח ליישם את ההתנהגויות הדרושות כדי לרדת במשקל. לדוגמא אני מאמינה שאני יכולה לוותר על העוגה או רק לטעום ממנה, שאני יכולה לאכול מסודר ובריא ולא להתפתות למזון לא מתאים, שאני מסוגל/ת לעשות מה שדרוש , שאני מסוגל/ת להתגבר על האתגרים בדרך ולהשיג את המטרה שהצבתי לעצמי ( לאזן סוכר/ לרדת 10 קילו במשקל וכדומה). אם את/ה לא מאמינה בכלל שזה אפשרי לך להתנהג בדרך כזו סיכויי ההצלחה שלך בירידה במשקל נמוכים .

  3. יכולת טובה לבקרה עצמית: אנשים שמצליחים לרזות ולשמור על ההישג מסוגלים לבקר את עצמם מבחינת התקדמות, הם לא צריכים "שוטר" או מישהו שיכריח אותם לעשות מה שצריך. הם נשקלים בקביעות, שומרים על מסגרת ספורט קבועה (לא צריך לגרור אותם לחדר הכושר ), הם במודעות על מה שנכנס לפה ויודעים מה ההרגלים שהם חייבים להתמיד בהם כדי לשמור על הירידה במשקל. הם מנהלים את העניין בצורה טובה לעצמם, מציבים מטרות מתאימות ויודעים לתכנן את מה שדרוש כדי שיוכלו להתמיד בהתנהגות הרצויה.

  4. דימוי גוף חיובי: בדר"כ אלו אנשים בעלי בטחון עצמי שלא תלוי במשקלם. יש להם רצון לשפר בריאות, כן הם רוצים להראות טוב יותר אבל סהכ הדימוי שלהם בעיני עצמם הוא חיובי וטוב. בעלי דימוי גוף חיובי מנבאים לעצמם יותר הצלחה בתהליך.

  5. ריסון אכילה גמיש: זו נקודה סופר חשובה! גמישות. לא לעשות דרמה מכל דבר ולהפוך אותו למדרון חלקלק. אנשים אלו אינם נצמדים לחוקים נוקשים מדי שאי אפשר להתמיד בהם לאורך זמן ( כמו : לא לגעת בפחמימות, להפסיק לאכול בשש בערב, לא לגעת באוכל מסויים... יש מלא נוספות). ההתיחסות היא לאורח חיים בריא וזה בסדר מדי פעם לאכול מכל דבר שאוהבים, זה עניין של תדירות וכמות ולא כל דבר הוא "חטא" נורא. זו גישה חשובה מאוד להצלחה בירידה במשקל.

מעל 20 שנה אני מלווה אנשים שונים ומגוונים בתהליך ירידה במשקל ושינוי הרגלים וחשיבה הקשורים לאכילה שלהם ואני מסכימה לגמרי עם מסקנות המאמר הזה. אכן אנשים שיש להם את התכונות הללו הם בעלי סיכוי גבוה להצליח לשנות את הרגלי האכילה שלהם , לשפר את בריאותם ומשקלם . האם זה מבטיח להם הצלחה ? לא. זה משפר מאוד את הסיכוי שלהם להתמיד בשינוי, לאמץ המלצות מקצועיות ולהצליח. דווקא אם את/ה מזהה את התכונות האלו בעצמך ורוצה לרדת במשקל מומלץ מאוד לשלב כוחות עם ליווי מקצועי שיעזור לך לאכול בהתאם לצרכים שלך, לספרוט, לגיל, למה שאת/ה אוהב לאכול ולצרכים נוספים הקשורים לאוכל ( כמו צורך חברתי המתבטא באכילה במסעדות לדוגמא).


יש לכם שאלה? מעוניינים בפרטים על ליווי מקצועי? מוזמנים לשלוח ווטסאפ 050-2495252

הנה פרטים על הליווי האישי שלי גם בקליניקה בהוד השרון וגם און ליין - כאן